Bij detacheerder Qface worden ruim zeventig werknemers ontslagen. In januari dit jaar zette het bedrijf uit Schiphol-Rijk ook al zo’n zestig man op straat. De directie voert bovendien een nieuwe organisatie-indeling door: het bedrijf bestaat voortaan uit drie zelfstandige divisies.
Qface is een samensmelting van drie it-partijen: de detacheerders Proface en Systems Consultants Nederland en migratiespecialist ASG de Veer. Volgens Erik Holtz, commercieel directeur van Qface, is een nieuwe reorganisatie noodzakelijk vanwege de voortdurende slechte economische omstandigheden. Hij wijst met name naar de banken die fors snijden in de ict-inhuur. Qface heeft daarbij het probleem dat het in veel gevallen geen voorkeursleverancier meer is.
De directie van Qface tracht door het opzetten van andersoortige diensten dan detachering nieuwe opdrachten binnen te halen. Het denkt daarbij aan uitbesteding en biedt middelgrote ondernemingen aan het systeembeheer en de helpdesk over te nemen. De nieuwe organisatieopzet sluit hier op aan. Qface bestaat voortaan uit drie werkmaatschappijen: Qface System Management (Rijswijk, 240 medewerkers), Qface Ict Dienstverleners (Schiphol-Rijk, 50 medewerkers) en Qface Education (Veendendaal, 20 medewerkers).
Tja mijnheer Holtz, als u in uw visie als directeur van deze onderneming nog steeds niet verder komt dan de redenen die u nu aangeeft, dan snapt u het dus gewoon niet. Of u gebruikt dit als argument om versneld een reorganisatie door te voeren die u anders niet zo snel voor elkaar had gekregen. Hoop wel dat u een beter sociaal plan hebt dan de vorige keer. Ook uw nieuwe strategie lijkt nergens op en is niet van uzelf. Beetje makkelijk om een Gartner-voorspelling te gebruiken voor de nieuwe strategie, en in te zetten op een strategie die velen bewandelen. Gartner heeft het ook wel eens mis, weet u. Beter dan ook om zelf eens wat marktonderzoek doen en met uw organisatie en medewerkers te praten, komen wellicht veel betere plannen uit dan kiezen voor outsourcing. Kunt u wel voor kiezen, maar moet uw en mijn markt ook maar willen. Toch ? Overigens, waarom bent u eigenlijk geen voorkeursleverancier meer bij uw klanten dan ? En waarom sturen de banken uw mensen naar huis ? Ben echt geen betweter, maar u bent een klassiek voorbeeld voor wat er mis is op de ICT-markt. Op naar de volgende ontslaggolf zou ik zo zeggen.
Peter van Eijk slaat hier de spijker op zijn kop; deze reorganisatie wordt nog snel even doorgevoerd onder de paraplu van het sociaal plan van de vorige reorganisatie dat op het eind van het jaar afloopt. Ook wat betreft de visie van de directie heeft hij het bij het rechte eind; goed ondernemerschap zou immers inhouden dat de belastingschulden van een overgenomen bedrijf (SCN) niet ten laste van je eigen bedrijf komen. Goed ondernemerschap zou inhouden dat je in de afgelopen “vette jaren” enige reserve opbouwt. Goed ondernemerschap zou inhouden dat je je verzekert tegen onkosten die zieke werknemers met zich meebrengen.
Goed ondernemerschap zou ook inhouden dat je niet alleen de conjunctuur en het ontbreken van budgetten bij de klanten als reden voor de rampzalige situatie opgeeft. Goed ondernemerschap zou zijn dat je ook het falen toegeeft van een organisatie die niet eens een overzicht van verlofdagen op de loonstroken weet te krijgen.
Slecht ondernemerschap is dat je ontslagen werknemers met een goedkoop sociaal plan dumpt en ook nog aan ze durft te vragen om geen standaard financiële regeling te eisen, omdat dat het voortbestaan van het bedrijf in gevaar zou brengen.
Ict-bedrijven hebben jaren welvaart gekend en nu het wat minder gaat, vallen de rotte appels uit de mand. Dat heeft voor- en nadelen, helaas merk je als medewerker eerst alleen de nadelen. Gelukkig blijft er uiteindelijk een kleinere groep bedrijven over in de branche die een gezonder karakter hebben. Op termijn is dat goed voor de branche zelf, de markt en de medewerkers. Wat mij het meest stoort in het artikel is de brutaliteit van de heer Holtz om een dergelijk verhaal te houden. Dat getuigt niet alleen van slecht ondernemerschap, want daar hebben helaas meerdere bedrijven last van. Het gaat mij hier puur om de arrogantie om met een dergelijk verhaal naar buiten te treden. Als ik hem was zou ik de hele dag op het kleinste kamertje mijzelf rot gaan zitten schamen, omdat ik een slechte ondernemer en werkgever ben beweest en daar inmiddels ruim honderd medewerkers de dupe van zijn geworden. Voor wat betreft de reactie van Peter van der Toorn neem ik aan dat hij een van die slachtoffers is en adviseer ik hem en de overigen om het collectief ontslag en het sociaal plan niet zo maar te accepteren, ook als dit zou betekenen dat het bedrijf daarmee op een faillissement afstevent.