Cisco gaat zich met zijn voice over IP-producten eveneens richten op de markt voor kleinere bedrijven.
De leverancier van internetrouters en -schakelaars heeft een versie van zijn VoIP-productlijn geschikt gemaakt voor kleinere zakelijke afnemers. Het prijskaartje van dit standaardsysteem bedraagt ongeveer twintigduizend dollar, waarmee volgens director of product marketing Hank Lambert de VoIP-producten binnen het bereik komen van kleinere ondernemingen.
Een groot aantal van deze bedrijven heeft al eigen voice-systemen draaien. Vandaar dat aan het systeem van Cisco, Unity Bridge 2.0 kan worden toegevoegd die de interoperabiliteit van de messaging systemen binnen een bedrijf vergroot. Unity Bridge ondersteunt onder meer OctelNet, het analoge voice messaging systeem dat jaren geleden door Lucent is ontwikkeld en dat een zeer groteinstalled baseheeft. Door het Bridge-product kan OctelNet nu gekoppeld worden aan Cisco’s Unity 3.1.
Cisco brengt voor kleinere bedrijven twee voice-only producten op de markt. Deze ICS 7750 komt in twee versies: een analoge, voor 15995 dollar, en een digitale voor 19995 dollar. Elk ondersteunen ze vijftig telefoons en 25 mailboxen.
Voor veel minder levert bijvoorbeeld 3Com een completer VoIP-systeem (NBX). Geen limiet aan het aantal mailboxen, veel betere spraakkwaliteit, meer mogelijkheden en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kortom weer zo’n doorzichtig marketingverhaal met weinig inhoud. Ik heb me in het verleden nog wel eens vergist in hun organisatie (lees arrogantie), maar dat gebeurt niet meer. Mijn bedrijf trapt er in ieder geval niet meer in en heeft al ongeveer een jaar een voortreffelijk werkende NBX draaien.
Rob, ben het helemaal met je eens. Ben er in het verleden ook ingetrapt. Heb getest met zowel Call Manager als NBX en NBX kwam er verreweg als beste uit. Cisco heeft wel beloofd dat er verbeteringen zouden komen, maar dat kennen we onderhand wel van ze. Gebruik nu sinds 2 maanden een NBX en ben meer dan tevreden. Een aanrader dus.
Wij denken ook aan Voip. Twijfel of de producten wel volwassen zijn. Hoe zijn de ervaringen met het 3Com-systeem?
Eelco,
Maak je geen zorgen. Wij gebruikten vroegen een Siemens HICOM en de NBX kan minimaal hetzelfde. Wij zijn nog niets tegengekomen dat er niet in zat. Ik weet niet wat andere VoIP-systemen op dit moment doen, ik kan alleen over de NBX oordelen. Wat een belangrijke reden voor ons was om over te stappen, is de flexibiliteit, de openheid en de prijs. Nu kunnen we eindelijk zelf wijzigingen in het netwerk aanbrengen. Geen verborgen kosten dus.
Wat heeft het maken van wijzigingen in het netwerk te maken met VoIP ?
Volgens mij ligt de keuze van een goede VoIP-oplossing aan de infrastructuur die je nu hebt, de kennis daarover en de beheersaspecten. Neem je een managed dienst af van een provider, beheer je je eigen netwerk ? Wat is je budget en wat zijn de eisen die er aan de apparatuur / kwaliteit gesteld worden.
Cisco is ondertussen marktleider op VoIP-gebied, bel eens met een accountmanager bij Cisco en laat ze eens een demo verzorgen. De nieuwe campus van het bedrijf is geheel uitgerust met VoIP, ze kunnen je dus alles laten zien.
Voor de goede orde; ik werk niet bij Cisco, ben wel CCNP’er.
Groet en succes met je beslissing, voor vragen over deze producten kun je me altijd mailen.