Het Europees Parlement heeft gisteren de nieuwe privacy-richtlijn voor telecommunicatie aangenomen
Daarbij hebben zij gestemd over drie belangrijke onderwerpen: over een regime voor ongevraagde e-mail, over ‘cookies’ en over het bewaren van gegevens van internetgebruikers. Volgens de nieuwe richtlijn moeten internetaanbieders de gegevens van hun gebruikers, wanneer daar door de autoriteiten om wordt gevraagd, langer bewaren dan nu gebruikelijk is voor de eigen bedrijfsvoering, zodat ze in een later stadium voor opsporingsdoeleinden gebruikt kunnen worden.
Dat druist in tegen de smeekbedes van veertig burgerrechtengroeperingen, die het Europees Parlement in een brandbrief hadden gevraagd de richtlijn op dit gebied af te wijzen. De autoriteiten in de EU-lidstaten hebben sinds 11 september Brussel juist gevraagd om meer mogelijkheden en vrijheden met betrekking tot het vervolgen van terroristen op grond van ‘elektronische’ sporen.
De richtlijn moet nog worden goedgekeurd door de regeringen van de vijftien lidstaten. Over de andere twee onderdelen van de nieuwe richtlijn was minder onenigheid. Zo stelt de branchevereniging van Nederlandse internetproviders, NLIP, zeer tevreden te zijn over de regeling voor ongevraagde commerciële e-mail. Hans Leemans, directeur van de NLIP, legt uit: "De voornaamste wijziging ten opzichte van de huidige regelgeving bestaat uit de invoering van een regime waarbij vooraf toestemming van de eindgebruiker moet worden verkregen voordat ongevraagde commerciële communicatie per e-mail mag worden verstuurd. Pas na toestemming mag worden over gegaan tot het versturen van reclame per e-mail."
Onder de nieuwe regeling wordt bij bestaande klanten van bedrijven de ruimte gelaten om zonder (nieuwe) uitdrukkelijke toestemming van de consument informatie te sturen. Een consument kan zo zien of iemand hem op rechtmatige wijze benadert. Alleen de bedrijven die hij toestemming heeft verleend en de bedrijven waarbij hij klant is, mogen hem immers benaderen. Reclame per e-mail kan dan alleen van een vertrouwde afzender afkomstig zijn.
Wat betreft ‘cookies’ stemde men in Brussel voor een regeling waarbij maximale ‘redelijke informatie’ aan consumenten moet worden gegeven, maar zonder beperkingen die het legitieme gebruik van cookies door bedrijven zou beperken en die zelfs gebruiksonvriendelijk zouden kunnen zijn voor de consument.