Europese bedrijven die in it investeren, doen dat nog steeds het meest in crm, meer dan in andere automatiseringsgebieden als erp en scm.
Dat blijkt uit onderzoek van researchbureau Datamonitor en bedrijfssoftwareleverancier Peoplesoft. Volgens de onderzoekers zal in 2002 meer dan een derde van de Europese ondernemingen investeren in customer relationship management.
Dat zou betekenen dat de groei van de crm-markt in Europa ver boven het wereldwijde gemiddelde komt te liggen. Maandag berichtte Computable.nl immers over een onderzoek van de Hewson Group, die had becijferd dat over het lopende jaar de crm-investeringen wereldwijd met 10 procent zouden groeien, tot een totale waarde van meer dan 8,1 miljard dollar, of 40,6 miljard dollar als alle aan crm gerelateerde diensten worden meegeteld. Dat groeicijfer lag ver onder de verwachtingen in oktober 2001, toen de Hewson Group voorspelde dat de crm-markt in 2002 zou groeien met 25 procent.
De onderzoekers van Datamonitor en Peoplesoft hebben opmerkelijk genoeg vastgesteld dat de groei in Europa niet wordt ‘aangevoerd’ door de landen met de grootste markten, zijnde Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Bovenaan de lijst staan de Scandinavische landen, waar 40 procent van de bedrijven dit jaar in crm wil investeren. Daarna volgen Italië met 38 procent en Spanje met 33 procent. In Frankrijk en Groot-Brittannië wil 29 procent van de bedrijven dit jaar geld steken in crm en in Duitsland slechts 16 procent. Dit lijkt erop te wijzen dat de crm-markten in die landen al redelijk volwassen zijn, waar in andere landen nog een inhaalslag nodig is.