Het Fins/Zweedse Tieto Enator krijgt voet aan Nederlandse grond. De dienstverlener neemt het belang van KPN over in klantcontact-specialist Teledynamics. Onder de hoede van deze robuuste Scandinavische automatiseerder ziet dit Amersfoortse bedrijf zijn toekomst gewaarborgd.
|
Het eerste grote succes boekte Teledynamics in 1994 met een order van Telekado, een initiatief waarbij mensen cadeaus konden bestellen via een eenmalige telefonische machtiging. "Hoewel het project uiteindelijk jammerlijk mislukte, wisten wij in tweeënhalve maand de hiervoor benodigde telehandelsoplossing te bouwen."
Teledynamics levert niet alleen diallers, maar nam voor het ontwikkelen van relatiebeheeroplossingen tevens een licentie op Edge. "Deze marketingtoolbox bevat een eenvoudige, op Unix gebaseerde ontwikkeltaal voor het bouwen van schermen", vertelt De Meijere. "Organisaties kunnen met behulp van scripting hun eigen velden invullen voor het onderhouden van hun klantcontacten."
|
Wolven en beren
1998 gold als een topjaar, waarin Teledynamics klanten uit de financiële wereld en de telecomsector verwierf. De Meijere zag echter in dat de firma andere activiteiten moest ontwikkelen om niet te afhankelijk te worden van het Edge-product. Hij wilde meer diensten aanbieden rond het installeren en leveren van callcenters en andere relatiebeheersoftware. "Zoiets zet je niet een-twee-drie in de markt."
In de tussentijd verkocht oprichter Van Oostveen zijn belang aan KPN, dat een meerderheidsbelang verwierf door tevens de aandelen van investeerder Gilde over te nemen. "Op dat moment pasten wij heel goed in het telecommercie-model van KPN. Dat bestond uit telefoniediensten, aanbieders en callcenters in de vorm van dochteronderneming SNT."
In 2000 behaalde Teledynamics voor het eerst meer geld uit dienstverlening, zoals advies, systeemintegratie en onderhoud. Het bedrijf biedt binnen een callcenter-omgeving ook e-mail routering, een personeelsplanningsysteem en koppelingen met andere software aan. De firma vond daarna echter een paar wolven en beren op haar pad. IMA, de Amerikaanse bouwer van Edge, raakte in surseance. Dat is pas opgelost toen het werd ingelijfd door de Engelse leverancier van crm-software AIT. Verder kampte de telecomwereld met een forse terugslag, waardoor grootaandeelhouder KPN de plannen bijstelde en uitverkoop hield. Er moest dus een nieuwe partner komen.
Noordse reus
De Meijere onderhield al langer contacten met de Duitse vestiging van de Fins/Zweedse automatiseerder Tieto Enator. "Dit kantoor was ook actief als leverancier van diallers, bijvoorbeeld voor Zürich Verzekeringen, en werkte eveneens met Edge. We gingen samenwerken en het klikte zo goed dat hun manager Volker Puke aangaf dat er belangstelling bestond om ons over te nemen." In eerste instantie hield De Meijere de boot af In augustus 2000 werden, gezien de verslechterende omstandigheden, de onderhandelingen geopend. In maart 2001 nam Tieto Enator een minderheidsbelang, in juni van dit jaar verkrijgt het een meerderheidsbelang, en vóór maart 2003 koopt het KPN’s resterende belang van 20 procent. De Meijere houdt zelf ook 20 procent.
Tieto Enator beschouwt de overname van Teledynamics als een versterking van de activiteiten van zijn Duitse vestiging, met name vanwege de telecom-klanten, zoals KPN en dochter E-Plus, die het erbij krijgt. Het heeft geen plannen om in Nederland via overnames actiever te worden. Teledynamics wil met de volwaardige steun van de Noordse reus een grote naam worden als ict-specialist binnen de callcenter-wereld. Bij het bedrijf – dat voortaan de naam van het moederconcern draagt – werken 38 medewerkers zij zijn goed voor een breakeven omzet van vijf miljoen euro. Het bedient momenteel 23 klanten, waaronder SNS Bank, ING Bank, KPN, SNT, Anwb en Eneco, met in totaal zo’n vierduizend werkplekken. De Meijere wil zich ook op de overheid richten met het aanbieden van callcenter-oplossingen achter de elektronische loketten, die als paddenstoelen uit de grond schieten.
Rik Sanders