Oracle moet terrein prijsgeven op de markt voor databasesoftware.
Die conclusie kan althans worden getrokken na beoordeling van de jongste cijfers van IDC over de wereldwijde omzet uit databasesoftware over 2001. Uit deze gegevens blijkt dat Oracle’s marktaandeel vergeleken met het jaar ervoor 4,4 procent lager is uitgekomen op 42,5 procent, goed voor een omzet van 5,4 miljard dollar.
De discussie over de houdbaarheid van Oracle’s marktleiderspositie op de databasemarkt is al langer gaande. Volgens sommige analisten zal Oracle over niet al te lange tijd zijn koppositie kwijtraken aan IBM of Microsoft, maar die redenering wordt door de databasespecialist met kracht tegengesproken.
Uit het IDC-onderzoek komt in ieder geval naar voren dat IBM over 2001 een marktaandeel had van 31,1 procent op de markt voor databasesoftware – goed voor een omzet van 3,96 miljoen dollar. Maar de groei van dit marktaandeel was met name te danken aan de overname van Informix, eind 2000. Microsoft volgt op de derde plaats met een marktaandeel van 8,5 procent. In totaal groeide de markt voor databasesoftware over 2001 met een schamele 1,7 procent naar 12,7 miljard dollar.