Julio Soria van IBM ziet het midden- en kleinbedrijf zich bekeren tot de Websphere portaal-technologie, omdat deze een integratieplatform biedt en tegelijkertijd werkstromen automatiseert. Big Blue gaat dan ook tal van verticale web-portieken ontwikkelen.
Websphere Portal 4.1 is recent uitgebracht. Dat voert Soria, manager bij de Software Group Sales Websphere Portal Solutions, deze week regelmatig naar IBM’s hoofdkantoor in Amsterdam om de geneugten van dit platform onder de aandacht te brengen.
Om e-zakendoen te realiseren biedt Big Blue vier platformonderdelen, legt hij uit. Websphere voor transacties, Tivoli voor systeembeheer, DB2 voor databeheer en Lotus voor onderlinge samenwerking. Dit alles smelt samen binnen een bedrijfsportaal. Hier vindt de integratie plaats van tal van applicaties en onderliggende systemen; hier vindt de gebruiker een eenduidige (internet)interface; hier ontmoeten onderneming, klanten, partners en leveranciers elkaar virtueel. Om de integratie meer gestalte te geven, is IBM bezig de software van het anderhalf jaar geleden gekochte Crossworlds te mengen met het eigen MQ-Series.
Rollen zijn leidend
"We hebben bij onze eigen organisatie al vijf jaar gesleuteld aan de manier waarop je de organisatie moet automatiseren om elektronische handel te kunnen bedrijven. We hebben het geprobeerd met onderscheiden afdelingen, zoals verkoop en boekhouding. Veel werknemers hebben echter meerdere taken en bevoegdheden. Uiteindelijk is bij ons gebleken dat je het best kunt uitgaan van de rollen die mensen bekleden binnen een organisatie. Die zijn leidend voor de inrichting van een portaal, voor het bepalen waartoe iemand gemachtigd is; wat hij onder ogen krijgt en waarop hij actie mag ondernemen. Daarom gaan wij bij Websphere Dynamic Workplaces uit van rollen", zegt Soria. Het dynamische zit hem dan in het telkens kunnen toekennen en wijzigen van die rollen.
"Juist omdat wij uitgaan van wat mensen binnen een organisatie doen, denk ik dat we aansluiting krijgen bij het midden- en kleinbedrijf. Bovendien bouwen we per branche specifieke portalen. Een advocatenkantoor bijvoorbeeld heeft andere behoeften dan een groothandel in groenten. Het grootste voordeel is dat ze dan bij de Websphere Portal meteen een werkstroombeheer in huis halen."
Speelveld van Microsoft
Wie zich wil richten op het mkb, met een achtergrond van hofleverancier aan grote bedrijven, zal iets aan de prijs moeten doen om voet aan de grond te krijgen. Vooral ook omdat het mkb toch het speelveld van Microsoft is. "Later dit jaar komen we op dit vlak met interessante voorstellen", belooft Soria.
Nieuw in Websphere Portal 4.1 zijn een content management tool, gereedschap om te analyseren hoe mensen het portaal gebruiken en een tool om alle toegekende privileges binnen een weborganisatie te beheren.
Teus Molenaar