Sun Microsystems en internetdienstenleverancier Yahoo gaan een strategische samenwerking aan op portaalgebied.
De Sun One Portal Server zal worden gecombineerd met de gepersonaliseerde contentdiensten van Yahoo, waardoor een internetomgeving moet ontstaan waarin bedrijven de productiviteit van werknemers kunnen verhogen en daardoor de ’total cost of ownership’ kunnen verlagen.
Steeds meer bedrijven maken volgens de twee samenwerkingspartners gebruik van portalen om de in- en externe communicatie te verbeteren, de productiviteit te verhogen en tegemoet te komen aan de veranderende informatiebehoefte van eindgebruikers. Om dit gebruik extra te stimuleren is een breed aanbod aan informatie nodig. Ook de ervaring van gebruikers (referenties) is van belang. Sun geeft daarom de klanten van Sun One Portal Server 120 dagen gratis toegang tot My Yahoo Enterprise Edition, waardoor ze vier maanden de beschikking hebben over een breed aanbod aan contentdiensten.
"Gepersonaliseerde content is van groot belang bij portals. Vooral het niveau van personalisatie, de hoge kwaliteit van de content en het gebruikersgemak zijn belangrijk voor ‘chief information officers’, namelijk voor het aantrekken en behouden van portalgebruikers om zo het rendement van de investeringen te kunnen verhogen", aldus Steven Nathan, vice-president en general manager van Sun One Portal en Communication Services. "De samenwerking met Yahoo biedt klanten de mogelijkheid om bedrijfskritische applicaties, data en diensten te leveren, en geeft ze bovendien toegang tot gepersonaliseerde hoogwaardige contentdiensten."
My Yahoo Enterprise Edition omvat meer dan tachtig deelgebieden en haalt de beschikbare informatie uit meer dan tweeduizend bronnen in 25 landen. De contentdiensten zijn beschikbaar in dertien talen. De samenwerking van Sun en Yahoo zal in het derde kwartaal van 2002 op productniveau zijn doorgedrongen. Vanaf dat moment kunnen de klanten van Sun One Portal Server de My Yahoo Enterprise Edition 120 dagen gratis proberen.