HAARLEM – Bij de aanschaf van upgrade voor erp-pakketten letten bedrijven meer op toegevoegde functionaliteit dan de ermee gepaard gaande kosten.
Vooral crm-modules zijn in trek.
Dit blijkt uit een onderzoek van AMR Research, gehouden onder meer dan 150 ondernemingen met minstens 2500 werknemers. Alle bedrijven zijn klanten van de toonaangevende erp-leveranciers: J.D. Edwards, Baan, SAP, Peoplesoft of Oracle. Van de bedrijven die de laatste achttien maanden de erp-functionaliteit hebben verhoogd, koos 24 procent ervoor crm-modules van ’hun’ erp-leverancier aan te schaffen.
In totaal hebben de ondervraagde bedrijven gemiddeld 1,5 miljoen dollar uitgegeven aan een upgrade, inclusief nieuwe modules. Deze uitgaven komen neer op ongeveer achttien procent van de oorspronkelijke kosten van implementatie. Zeven procent van de ondervraagden zei meer te hebben uitgegeven aan upgrades dan zij aanvankelijk van plan waren geweest.
Judy Bijesse, een van de auteurs van het AMR-rapport, zegt dat het feit dat bedrijven ook in economisch slechte tijden geld uitgeven aan erp een veranderde houding betekent. "Erp verschuift van een strategisch instrument naar een noodzakelijk component. Bedrijven willen niet alleen het systeem in de lucht houden, maar uiteindelijk ook functionaliteit toevoegen om de applicatie te laten meegroeien met bedrijfsdoeleinden."
Teus Molenaar