De nieuwe licentiemethodiek van Microsoft, Software Assurance, telt nog maar weinig aanhangers. Slechts eenderde van het klantenbestand heeft een abonnement genomen.
Ongeveer een jaar geleden heeft Microsoft het pad van verkoop van software en upgrades verlaten en daarvoor in de plaats een abonnementenstructuur neergezet. Bedrijven die nu software kopen, nemen een abonnement en verzekeren zich er zo van dat zij altijd over de jongste versies beschikken. Feitelijk komt het erop neer dat bedrijven zich min of meer verplichten elke upgrade aan te schaffen, waar ze in het verleden nog wel eens een versie oversloegen. Gevolg is dat de meeste veel duurder uit zijn onder het nieuwe regime.
Recent onderzoek van Gartner en Giga Group melden dat een derde van de bestaande klantenkring in het Software Assurance-programma is gestapt, een derde daar absoluut niets voor voelt en weer een derde nog twijfelt. De twijfelaars hebben niet veel tijd meer, omdat de overgangsperiode per 31 juli afloopt. Daarna zijn de abonnementen duurder en is het wellicht niet meer mogelijk upgrades te kopen.
In Nederland heeft de NGN zich van meet af aan tegen het Microsoft-programma gekeerd, omdat het het bedrijfsleven op hoge kosten zou jagen.
Analisten verwachten dat Sun garen spint bij de houding van Microsoft door verkoop van het talloze malen goedkopere Sun Staroffice.