HAARLEM – Slechts 19 procent van de middelgrote bedrijven gebruiken internet om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren, meldt vakblad Adformatie.
Per branche zijn er wel verschillen aan te merken. Zo zegt 45 procent van de media- en communicatiebedrijven internet als een vast onderdeel te zien van het bedrijfsplan. Adformatie haalt deze gegevens uit de ’Grote Internet Test’ van Cisco en Compaq. Die twee bedrijven hebben een online-onderzoek gedaan onder elfduizend it-managers en directeuren van middelgrote bedrijven. De respons was 12 procent.
Ongeveer 90 procent van de respondenten blijkt een eigen website te hebben. Bij nog geen 50 procent daarvan bestaat de mogelijkheid tot online bestellen. Bij 10 procent kan online worden betaald.
Verder is 20 procent van de respondenten van mening dat internet meer kost dan het oplevert. Met name bedrijven in de bouw en industrie zijn nog niet overtuigd van het nut van internet. Juist in die sectoren zijn veel efficiëntievoordelen te behalen, aldus Nico Verspaget, directeur business development en marketing bij Cisco Systems, die in Adformatie aan het woord komt. Bij ruim 80 procent van de responderende bedrijven hebben de medewerkers een eigen e-mailadres en 65 procent heeft toegang tot internet.
Jeroen Bezem