Webdesign-softwareleverancier Macromedia heeft een patentzaak gewonnen van branchegenoot Adobe en krijgt 4,9 miljoen dollar schadevergoeding.
Twee weken geleden won Adobe nog een patentzaak tegen Macromedia. In die zaak bedroeg de schadevergoeding ‘slechts’ 2,8 miljoen dollar. In plaats van blijdschap over de winst, overheerste bij Macromedia – net als twee weken geleden – vooral bezorgdheid over de consequenties voor de consumenten. "De score is nu: Adobe één, Macromedia één, klanten nul", vindt Rob Burgess, de president-directeur van Macromedia.
Volgens hem moest zijn bedrijf wel de aanval kiezen, om een verdediging te vinden tegen de patentzaken die Adobe had aangespannen. Adobe liet weten teleurgesteld te zijn over het oordeel van de jury.
De zaak draaide om drie patenten die Macromedia bezit op technieken voor het ‘mixen’ van grafische elementen en de visuele ‘editing’ van ‘soundwaveforms’. Twee weken geleden, in de zaak die Adobe met succes tegen Macromedia had aangespannen, ging het om zogeheten ’tabbed palettes’, een extraatje dat er vooral op is gericht om geen rommeltje te maken van de grafische gebruikersinterface. De gebruiker kan met deze voorziening snel heen en weer schakelen tussen verschillende paletten, door eenvoudig op een tabblad te klikken.
Net als Adobe in de vorige zaak, heeft Macromedia de rechter gevraagd om een boete vast te stellen voor iedere keer dat in de toekomst het patent nog wordt geschonden. Vandaar dat de klanten van beide bedrijven inderdaad de grote verliezers lijken te worden. De door hen aangeschafte programma’s dreigen zo immers te worden uitgekleed. En het leed lijkt nog niet geleden, want in juni dient er opnieuw een patentzaak die Macromedia heeft aangespannen tegen Adobe.