Afgelopen week nam Microsoft het Deense erp-bedrijf Navision over voor 1,5 miljard euro. In 2001 lijfde het al Great Plains in, een Amerikaanse fabrikant van financiële en accountancy applicaties voor het midden- en kleinbedrijf. Dit betekende destijds een uitbreiding van het applicatieaanbod voor het mkb via het Microsoft-portaal bCentral.
De overname van Navision zit in dezelfde hoek; ook dit bedrijf richt zich op het mkb met crm-, scm- en financiële software. Navision wordt onderdeel van de afdeling Business Solutions. Het hoofdkantoor in Denemarken wordt het grootste productontwikkelcentrum van Microsoft buiten de Verenigde Staten. Navision onderscheidt zich door zijn nauwe samenwerking met partners: het levert de software en partners maken een module op maat voor de klant. Bovendien beloofde het zijn aandeelhouders een groei van 18 procent dit jaar. Een leuk, gezond bedrijf dus om over te nemen.
Waarom kiest Microsoft juist voor Navision, en waarom nu? Het is op zoek naar nieuwe markten die het de groeipercentages zullen brengen waar het historisch gezien aan gewend is geraakt. De markt voor Windows en Office is nog steeds lucratief, maar zorgt ervoor dat het bedrijf te afhankelijk is van de verkoop van pc’s. Bovendien ondervindt het steeds meer concurrentie op die markt van open source initiatieven. Met de overname van Navision nestelt Microsoft zich comfortabel breed in de mkb-markt, waar het zijn .Net-strategie dan volledig kan uitleven.
Een nog belangrijker vraag is: waar gaat dat allemaal heen? Nu Microsoft zijn strategie heeft aangepast en geen bezwaar meer ziet tegen het betreden van tot voorheen vreemde markten, is de vraag wat de volgende zet is die in Redmond wordt bekokstoofd. Welke markten passen nog meer in het nieuwe beleid? Welk bedrijf begeeft zich op dit moment nietsvermoedend op het overnamepad van Microsoft?