Krap een half jaar na het officiële faillissement van internetdienstverlener Razorfish Nederland durft het bedrijf zich weer te vertonen. Wat op 18 december bij de rechtbank eindigde, was het "verwende snotapen-internetbedrijf", aldus directeur Michael Moore. Wat verder ging, is een gewoon bedrijf, "dat op tijd de klussen afmaakt, voor de afgesproken prijs".
Een beursnotering? Nooit weer." Directeur Michael Moore van internetdienstverlener Razorfish moet er niet aan denken zichzelf, het bedrijf en zijn gezin nog een keer het circus van een beursgang te laten meemaken. Het webbureau wil gewoon aan het werk. "Het is voor niemand een probleem als we het rustig aandoen. Ik wil geen aandeelhouders meer achter me aan, vragend om steeds maar weer 10 procent groei."
De omslag lijkt compleet. De inrichting van een kantoorpand mocht tijdens de internethype nog wat kosten. Het Zweedse kantoor had een bioscoopzaal en een Turks bad. Het Nederlandse kantoor is verhuisd van de Herengracht in de Amsterdamse binnenstad naar een kantoortoren, net als andere bedrijven.
Er lopen geen Aibo’s door de gang en Moore huurt voor de bedrijfsfeestjes geen een luxe disco meer af. Hij neemt zijn medewerkers gewoon mee naar Dansen bij Jansen. Het is geen eenvoudige les, verklaart de directeur. "Hadden we de excessen vermeden, dan hadden we zevenhonderd medewerkers kunnen houden."
Ex-Fish
Het volwassen worden kostte het merendeel van de medewerkers hun baan. Van de duizend ‘Fish’ die het bedrijf begin 2001 nog telde zijn er nu driehonderd over. De rest is ontslagen of stapte op. De vestigingen in Londen, Milaan en Helsinki zijn dicht. Die in Stockholm en Oslo zijn verkocht aan een Zweedse concurrent, Creuna. Wat Razorfish Europe rest is het hoofdkantoor in Amsterdam met 35 medewerkers en de vestigingen in Frankfurt, München en Hamburg, met in totaal 85 werknemers. Het Amerikaanse bedrijf houdt een belang van 10 procent in de Europese variant.
Ondanks het dramatische einde hebben de meeste ex-Fish volgens Moore goede herinneringen aan het bedrijf. "Ik heb ze zelf ingelicht. Natuurlijk stond niemand te juichen dat we over de kop gingen, maar met de meeste van de vertrokken medewerkers hebben we nog goed contact."
Achter de schermen werkte Moore het laatste jaar aan een reorganisatie van de Europese bedrijfsonderdelen. De beslissing van Razorfish Inc en Razorfish Nederland om na het faillissement opnieuw te beginnen, verdeeld over de twee continenten, versnelde de cultuurverandering.
Moore zocht naar een omvang van de Europese kantoren die paste bij de hoeveelheid opdrachtgevers. Dat alle klanten het bedrijf trouw bleven "hielp ons bij het herwinnen van ons zelfvertrouwen".
Moore wil dat over twee jaar 40 procent van de opdrachten van bedrijven in Nederland afkomstig is. "De andere spelers op de Nederlandse markt zullen onze aanwezigheid gaan voelen." Nu werkt het hoofdkantoor voor opdrachtgevers uit de auto-industrie, de telecomsector en de financiële dienstverlening in Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Israël en Nieuw Zeeland.
Zonder beursnotering, hoeft Moore niet meer geheimzinnig te doen over de cijfers. Maandelijks vertelt hij het personeel hoe de zaken er voor staan. "In januari en februari waren we nog erg onzeker. Het eerste en tweede kwartaal hebben we echter met winst afgesloten, en de orderportefeuille zit vol tot het eind van de zomer."
Razorfish maakte in het eerste en tweede kwartaal 20 tot 25 procent winst, stelt Moore. "Het vermogen van het Nederlandse bedrijf bedraagt vijf tot zes miljoen euro. Het Europese vermogen is twee keer zo groot."
Moore ziet kansen in elektronische handel voor de gezondheidszorg. "De kosten van de bureaucratie zijn daar gigantisch. De sector is ook nog nauwelijks gedigitaliseerd." Razorfish peinst daarnaast over bedrijfsmatige applicaties op mobiele platformen. Over de mogelijkheden op die markt is Moore wel sceptischer. "De telco’s zelf vestigen hun hoop vooral op vermaak."
Razorfish zal niet opnieuw proberen voorop te lopen met baanbrekende technieken. "Wie dat doet, krijgt nooit 80 procent van de markt in handen. De rest leert van jou fouten, en komt iets later met een beter product. Dat gaan wij nu ook doen."