Hewlett-Packard laat na de fusie met Compaq de pc-lijnen voor de consumentenmarkt – HP Pavilion en Compaq Presario – naast elkaar bestaan.
De keuze voor het handhaven van de twee pc-lijnen vormt volgens Cnet een uitzondering op de zogeheten ‘adopt and go’-strategie die HP/Compaq voor de rest van zijn productenportefeuille toepast. Daarbij worden binnen beide fusieconcerns de meest populaire productlijnen geselecteerd. Deze worden vervolgens onder de gezamenlijke vlag op de markt gebracht.
Het is niet duidelijk of HP de twee pc-lijnen van elkaar laat afwijken op het terrein van prijs en uitrusting.
Volgens Cnet zou een van de belangrijkste redenen voor het handhaven van de twee pc-lijnen, de angst voor de concurrentie zijn. Door op de drukbezette pc-markt een van de succesvolle pc-lijnen te schrappen, zou de deur opengezet kunnen worden naar rivalen als Dell, Sony en Toshiba. Op dit moment hebben HP en Compaq gezamenlijk 80 procent van de pc-verkoop voor consumenten in de VS in handen.