De gemeente Bergen (NH) heeft haar website gekoppeld aan een backoffice-systeem van Centric. Daarmee is een belangrijke hobbel genomen in het realiseren van interactieve dienstverlening aan burgers. De oplossing is ontwikkeld door het Alkmaarse bedrijf Business Review, zonder inbreng van Centric en Civility. Een doorbraak in gemeentelijk ict-land?
Gemeentegraad Onder de noemer Gemeentegraad belicht Computable in samenwerking met Advies Overheid.nl op regelmatige basis recente ontwikkelingen op het gemeentelijk internetterrein. Het programmabureau Advies Overheid.nl stimuleert en adviseert overheden op hun digitale weg. De hele serie: |
De Noord-Hollandse gemeente Bergen, waarbinnen tevens Egmont en Schoorl vallen, zegt nu een doorbraak te hebben geforceerd. Met de inzet van het procesbesturingssysteem Engage van de Alkmaarse softwarebouwer Business Review is een koppeling tot stand gebracht tussen haar digitale loket en het gemeentelijk administratiesysteem van Centric. Hierdoor kunnen elektronische aanvragen voor uittreksels uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) volautomatisch in het Centric-systeem worden verwerkt. Inwoners kunnen hun aanvragen 24 uur per dag, zeven dagen per week via internet versturen.
Advies Overheid.nl beoordeelt continu de gemeentelijke websites op basis van vier criteria: gebruiksvriendelijkheid, (bestuurlijke) informatie, dienstverlening en participatie. De maximaal te behalen score is 100 procent. De lijst is in vergelijking met een maand geleden aardig door elkaar gehusseld, met de gemeente Arcen en Velden als nieuwe koploper. Het wachten is nu op een gemeente die de grens van 90 procent doorbreekt (zie voor de recentste lijst: http://www.advies.overheid.nl/page.jsp?pageid=10494). De gemeente Bergen staat ondanks de opmerkelijke backoffice-oplossing op plek 43. Dat komt door de verouderde website, die bijvoorbeeld geen zoekmogelijkheden kent of raadsinformatie verstrekt. Webbeheerder Barbara Stobbe meldt dat daarin verandering komt. "Wij zijn anderhalf jaar geleden zelf aan de slag gegaan met behulp van Frontpage. Nu zijn we toe aan een echt contentmanagementsysteem, geleverd door Purple Pigeon. De gemeente Heemskerk werkt er ook mee." Opmerkelijk is dat Bergen geen gebruik heeft gemaakt van de subsidieregeling vanuit OL2000 voor een online producten- en dienstencatalogus. De gemeente overweegt dit alsnog te doen wanneer het nieuwe systeem is ingevoerd. |
Simuleren
De Engage-software van Business Review functioneert als ‘elektronische baliemedewerker’. Een inwoner van Bergen vult bij het digitale loket van http://www.bergen-nh.nl een aanvraagformulier in met daarop zijn rijbewijs- of paspoort- en zijn sofi-nummer. Na verzending komt het digitale formulier terecht in Engage, dat eerst controleert of alle benodigde gegevens zijn ingevuld. Zo ja, dan maakt het contact met de Bergense bevolkingsadministratie, die van de Centric-software gebruikmaakt. Na verificatie van de identiteitsbewijs- en sofi-nummers stuurt Engage de productie aan van het uittreksel en een begeleidende brief met acceptgirokaart. De aanvrager krijgt per e-mail bericht dat het uittreksel wordt aangemaakt en per post opgestuurd.
Volgens Hans Willemse, verkoopmanager van Business Review, gaat het om een middleware-oplossing bestaande uit een zelf ontwikkeld werkstroomsysteem, een Odbc-adapter en screen scraping. Engage zit niet rechtstreeks in het Centric-systeem, maar simuleert een gebruiker (een ’toetsaanslag-simulatie’). "Met Odbc lees je de gegevens in het legacysysteem uit. Met screen scraping doe je hetzelfde met de schermen."
Koele ontvangst
Barbara Stobbe, websitebeheerder van de gemeente Bergen, zegt dat de oplossing van Business Review ook geschikt is voor de volledig automatische afwikkeling van andere online-diensten. Als eerste staat de verwerking van aanvragen van parkeervergunningen op de rol, nadat hiervoor een nieuw Centric-systeem is geïnstalleerd. Daarna volgen zaken als verhuizingen, WOZ-rapporten, kap- en bouwvergunningen en klachtenafhandelingen. Stobbe benadrukt dat het belangrijk is niet alles overhaast in te voeren. "Het vereist een andere manier van werken. Daarvoor moet je de medewerkers zien mee te krijgen." Business Review ontwikkelt momenteel eveneens oplossingen voor de gemeentelijke systemen van Civility.
Volgens haar is er veel belangstelling van andere gemeenten vanuit het hele land. "Binnenkort komt een delegatie van de gemeente Maastricht kijken." Dit enthousiasme staat in schril contrast met de koele ontvangst van Centric en Civility. "Van Civility heb ik geen reactie gehad en bij Centric lijken ze het niet te willen geloven. Op de beurs Ict Overheid 2002 hebben we het nog een keer aan hen verteld. Ze keken of ze water zagen branden." Ook Willemse van Business Review zegt overstelpt te zijn door reacties van gemeenten. "Tot in België aan toe houd ik presentaties."
Ron Bartels, manager bij Centric public sector solutions, tempert het enthousiasme van Stobbe en Willemse. Hij noemt het een creatieve oplossing waaraan haken en ogen zitten. Bartels zet vraagtekens bij de gekozen beveiligingsprocedure, die niet aan de GBA-eisen zou voldoen. "Bovendien is het onderhoudstechnisch een draak van een oplossing: als er structureel wat verandert in ons GBA-systeem, ontstaan er problemen. Het is geen robuuste oplossing voor de langere termijn." Wat dat betreft kunnen gemeenten in zijn ogen beter wachten op de webpacks van Centric. "Die zijn wel robuust en sluiten aan op de bestaande Centric-systemen. Het onderhoud vormt dan geen probleem."