De Usability Award, een prijs voor de gebruiksvriendelijkste website, is dit jaar uitgereikt aan Postbus 51.
De jury lette bij haar beoordeling van de sites onder meer op de navigatiestructuur van de site, de vindbaarheid van informatie/producten, de snelheid en de laadtijd, de schrijfstijl, het design, de werking van de zoekmachine en de actualiteit van de informatie. In totaal is er op tien categorieën een rapportcijfer tussen de 1 en 10 gegeven. Het totaal werd gedeeld door het aantal categorieën waarin cijfers werden gehaald en de site met het hoogste gemiddelde was de winnaar.
Achter de winnende site van Postbus 51 eindigde de site van postbedrijf TPG als tweede. Intermediair.nl was derde en de Nederlandse site van Bol.com legde beslag op de vierde plaats. Vorig jaar won internetnieuws-site Nu.nl de Usability Award.
De Award is een initiatief van 2C Communication Consultancy in De Meern. Volgens die firma moeten bezoekers van een site op een heldere en gestructureerde manier de informatie kunnen vinden waar ze naar zoeken. De toepassing van technieken als flash, bewegende animaties en flitsende, niet-standaard navigatiestructuren leveren volgens de initiatiefnemers zelden een bijdrage aan het gebruiksgemak.
De jury bestond naast twee medewerkers van het organiserende bedrijf uit prof.dr. Robert Stegwee (Universiteit Twente, CGEY), Edwin Feldmann (Nu.nl, winnaar 2001) en Ben Vroom (BV Usability).