Begin dit jaar schaarde het van oorsprong Britse Energis zich in het rijtje telecombedrijven dat niet in staat is om aan zijn bankverplichtingen te voldoen. Het uit de energiesector voortgekomen bedrijf zoekt overnamekandidaten voor zijn activiteiten in Nederland en andere Europese landen of voor een volledige acquisitie.
Vorige week werd Colt Telecom als mogelijke overnamekandidaat van Energis Nederland genoemd. Cees Meeuwis, hoofd verkoop van Energis Nederland, wil geen namen noemen van bedrijven die interesse getoond hebben. De meeste belangstelling komt uit de hoek van financiële instellingen, de rest komt uit de telecomsector, stelt Meeuwis. Ook over de aparte verkoop van de Nederlandse activiteiten is hij niet duidelijk. "In januari is aangegeven dat in april de koper bekend zou zijn. Dat wordt nu waarschijnlijk mei."
Energis kocht in januari 2000 het Nederlandse Enertel van het in moeilijkheden verkerende Worldport. Enertel, net als Energis Engeland een telecominitiatief uit de nutswereld, had glasvezelringen door heel Nederland aangebracht. Via dit netwerk van ruim 1600 kilometer handelt het bedrijf nu het internetverkeer af van zeventig internetaanbieders. Deze hoofdactiviteit geeft voldoende bestaanszekerheid. "De vraag naar internetverkeer blijft bestaan", aldus Meeuwis. Deze bedrijven kunnen in het datacentrum van Aalsmeer terecht voor hosting-ruimte.
Daarnaast verzorgt Energis het belverkeer van kabelbedrijven en alternatieve carriers als Tele2 en Onetel. Een nieuwe doelgroep zijn bedrijven die een carrier zoeken voor het afhandelen van het netwerkverkeer.
Dienstverlening
Volgens Allen Timpany, directeur van de Britse netwerkdienstverlener Vanco, is de dienstverlening onvoldoende afgestemd op de eisen die bedrijven aan netwerkverbindingen stellen. "Dienstverlening ligt bij Energis voor in de mond, maar door beperkte middelen is dit in de praktijk moeilijk waar te maken." Timpany stoelt deze constatering op zijn kennis van de carrierwereld. Vanco koopt capaciteit in om de netwerkverbindingen voor zijn klanten te verzorgen.
Energis, dat het merendeel van zijn omzet haalt uit het aanbieden van bandbreedte, moet zich volgens Timpany richten op het kosteneffectief uitbaten van het netwerk. Hoe meer verkeer op het netwerk, des te efficiënter deze capaciteit aan te bieden is. Uitgebreide dienstverlening staat deze efficiëntie in de weg en concurreert met andere noodzakelijke posten als investeringen in het netwerk. Bedrijven krijgen een beperkte keus aan verbindingssoorten voorgeschoteld. Ook advies en integratiediensten zijn beperkt beschikbaar.
Volgens Meeuwis staat de dienstverlening juist wel op een hoog peil. Het bedrijf heeft op vierhonderd medewerkers 25 netwerkspecialisten en twintig ‘business consultants’ in huis om bedrijven te ondersteunen bij het realiseren en het beheer van hun netwerkverbindingen. Wel geeft Meeuwis toe dat Energis alleen verbindingen op basis van atm (asynchronous transfer mode) en ip levert; frame relay biedt het niet.