Minder ‘handjes en voetjes’ en meer denkwerk: dat moet de groei van Atos Origin erin houden. De ict-dienstverlener presenteerde opmerkelijk goede jaarcijfers. In Nederland verwacht het bedrijf de overname van KPN Softwarehuis voor de zomer te kunnen afronden.
De Frans/Nederlandse ict-dienstverlener boekte over het afgelopen jaar ruim drie miljard euro omzet, een toename van 7,3 procent in vergelijking met 2000. De nettowinst groeide met 74 procent naar 123 miljoen euro. In Nederland behaalde Atos Origin met achtduizend medewerkers een omzet van bijna 640 miljoen euro. Het bedrijf neemt deze zomer zijn intrek in een nieuw gebouwde campus in Leidsche Rijn.
Expansie Atos Origin zoekt nog steeds naar geschikte grote overnames in Duitsland en Engeland, om daar, net als in Frankrijk en Nederland, een omzet te behalen van meer dan vijfhonderd miljoen euro. "Pas met zo’n kritische massa kunnen we in deze landen grote uitbestedingsdeals sluiten." Wanneer dit lukt, is er in Europa een stabiele basis bereikt. Van daar uit kan het bedrijf naar expansie in de Verenigde Staten, Azië en Australië te streven, aldus de directeur Nederland. |
Volgens Wilbert Kieboom, lid van de raad van bestuur en directeur Atos Origin Nederland, heeft zijn bedrijf toch ook last van de neergaande markt. "Maar het is niet zo dat bedrijven helemaal niets meer aan ict willen uitgeven. Ze zijn altijd bereid te luisteren wanneer je met duidelijke oplossingen komt om hun totale eigendomskosten naar beneden te brengen, bijvoorbeeld voor uitbesteding, voorraad- en ketenbeheer of de integratie van erp-systemen." Hij toont zich redelijk optimistisch over de rest van het jaar. "Onze backlog – de opdrachten in de pijplijn – neemt toe. Bedrijven starten weer projecten. Dat is een goed teken."
Kieboom stelt dat klanten steeds vaker bij Atos Origin aankloppen voor dienstverlening met toegevoegde waarde. "Wij kunnen op hoog niveau adviseren over de inzet van ict. Die kant willen we ook op: we willen meer leveren dan alleen de ‘handjes en voetjes’ en het ‘uurtje, factuurtje’." Hij ziet geen toekomst meer voor ict-dienstverleners die alleen pure detachering aanbieden.
Strubbelingen
Kieboom geeft een aantal verklaringen voor de opmerkelijk goede jaarcijfers. Hij meldt bijvoorbeeld dat de verlieslatende landenvestigingen in Engeland, Duitsland, Brazilië en de Verenigde Staten na reorganisaties weer op winst staan. Ook werkt naar zijn zeggen de onderverdeling van de organisatie in industrie-eenheden goed. "We kunnen daardoor onze expertise per eenheid beter bundelen en oplossingen repliceerbaar in alle landen aanbieden." Hij wijst naar het ’telecom-solutioncenter’ in Nederland, dat is opgezet naar aanleiding van de aankoop van de ict-onderdelen van KPN. Andere voorbeelden: in Parijs is het financieel expertisecentrum rond de joint venture met Euronext ondergebracht en vanuit Brussel worden de ict-diensten voor de petrochemie gecoördineerd.
Andere verklaringen zijn dat het bedrijf in staat is acquisities snel te integreren en een gericht kostenbeheer voert. "Daardoor zijn we niet verrast door de marktstrubbelingen. Veel van onze collega’s kampen met achterstallig organisatieonderhoud en een scheve verhouding tussen direct en indirect inzetbare medewerkers."
Op de kaart
Momenteel komt de helft van de omzet uit ‘advisering en systeemintegratie’ (waaronder erp-werkzaamheden) en de andere helft uit de managed operations, ofwel het ict-beheer (inclusief uitbesteding). Die laatste activiteit is vanwege de meerjarencontracten minder gevoelig voor de conjunctuur en levert een continue stroom inkomsten op. Vandaar dat Atos Origin hiermee meer opbrengsten wil binnenhalen. In Nederland is het de bedoeling die verhouding van 50/50 naar 35/65 procent te brengen, onder meer door meer uitbestedingsovereenkomsten te sluiten.
Atos Origin sloeg vorig jaar een grote slag door KPN Datacenter (duizend medewerkers) over te nemen. Over een week is de overname van KPN Werkplekdiensten (zevenhonderd) afgerond. Op dit moment lopen er onderhandelingen met KPN over de acquisitie van het KPN Softwarehuis (achthonderd). Kieboom verwacht dat de partijen er voor de zomer nog uitkomen. Door het megacontract met KPN heeft Atos Origin zich als uitbesteder eindelijk op de kaart kunnen zetten, ook al werkte het reeds voor grote klanten als Philips, Akzo Nobel, Shell en DSM.
De automatiseerder zal zich, in tegenstelling tot wat Kieboom eerder meldde, toch mengen in de strijd om de overname van DTO, de ict-divisie van het ministerie van Defensie. Hij verwacht overigens dat dit traject pas onder het volgende kabinet wordt geconcretiseerd. "Dan sluit ik niet uit dat wij daar een team op zetten."