Na de Duitse lancering in via dochter E-Plus in maart, introduceerde KPN deze week i-mode in Nederland. Op een speciaal mobieltje zijn nieuws, beurskoersen, route-informatie, spelletjes en het huizenaanbod op te vragen. Contentleveranciers zorgen voor deze informatie. KPN verdient zijn geld met het datatransport.
I-mode is in feite niet meer dan een ‘aparte’ manier van internetten. Net als bij het geflopte wap zijn i-mode sites afgestemd op het kleine scherm van de mobiele telefoon. Was wap een poging tot een nieuwe opmaaktaal, i-mode is niet meer dan een gestripte versie van html, de opmaakstandaard van internet. Tientallen bedrijven bieden via i-mode sites diensten aan, zodat de abonnee zijn dure apparaatje niet voor niets gekocht heeft.
Het i-mode NEC-toestel kost 199 euro. Later dit jaar is ook een Toshiba-telefoon beschikbaar. Bovenop op deze aanschafkosten betaalt de gebruiker drie euro per maand voor zijn abonnement. Daarnaast brengt KPN net als bij gprs de gebruiker databundels in rekening voor de informatie die van en naar het toestel komt. De goedkoopste databundel van 200 Kb kost twee euro.
KPN wil eind dit jaar honderdduizend i-mode klanten hebben. De Japanse aandeelhouder van KPN NTT Docomo is er op zijn thuismarkt met bijna dertig miljoen gebruikers succesvol mee. De Japanse situatie verschilt echter radicaal van die in Europa: Japanners hebben geen computer thuis door ruimte en tijdgebrek, en Japanse karakters zijn veel compacter. Daardoor past er in het land van de rijzende zon vijf tot zeven keer zoveel informatie op het scherm.