Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wat is Altnet? Wordt i-mode een succes? Wat doe je als het beursbezoek tegenvalt?
tekst
Wat is Altnet?
… een nieuw ‘stealth’ peer-to-peer netwerk. Het Amerikaanse Cnet.News meldde dat het onbekende Brilliant Digital Entertainment bij miljoenen Kazaa-gebruikers stiekem software had geïnstalleerd waarmee hun computers op afstand kunnen worden overgenomen. Deze tientallen miljoenen ‘sleepers’ zouden binnen een maand worden geactiveerd. Toen diezelfde dag ook nog mijn mobiele telefoon een nooit gehoorde piep gaf en meldde dat de gsm-kaart was ‘aangepast’, verloor ik het vertrouwen in alle apparatuur. Aangepast? Door wie? Waarom?
Deze kwestie is nog niet opgelost, maar eerst terug naar Altnet, want zo gaat het nog slapende p2p-netwerk van Brilliant heten. Het bedrijf wil daarmee de overcapaciteit van pc-gebruikers inzetten om bestanden van andere bedrijven – zoals advertenties of muziekbestanden – op te slaan en te distribueren. En omdat de processoren van de meeste pc’s toch meestal staan te lummelen, kunnen deze noeste werkers ook mooi een bijdrage te leveren aan gecompliceerde rekentaken. Brilliant wil kortom de wereldwijd opgestelde overcapaciteit te gelde maken voor gedistribueerde opslag, distributie en rekentaken.
Een briljant maar niet volledig origineel plan. Er zijn veel meer plannen en projecten voor ‘gedistribueerde computing’. Het grote verschil is dat Kazaa zorgt voor een ongeëvenaard distributienetwerk en dat het stiekem gebeurt. Maar dat laatste is volgens topman Kevin Bermeister, die inmiddels een dagtaak heeft aan het pareren van alle kritiek, niet het geval. Brilliant leverde al langere tijd technologie met Kazaa mee voor het distribueren van advertenties met bewegende beelden. Sinds februari stuurt Brilliant extra software mee om zijn nieuwe netwerk op te bouwen. Omdat er niets mee gebeurt, is er volgens Bermeister niets stiekems aan. Op het moment dat Altnet daadwerkelijk de lucht in gaat, wordt volgens hem elke Kazaa-gebruiker nadrukkelijk om toestemming gevraagd. De computerbezitter zou ook daarna nog op elk gewenst moment zijn instellingen kunnen aanpassen. Tot slot ontkent Bermeister dat de software al volledig is geïnstalleerd. Dat zou pas gebeuren op het moment van toestemming.
Is dit het armzalige verweer van een betrapte kwade genius of brokkelt het James Bond-verhaal voor onze ogen af? Wat het Brilliant-plan in ieder geval duidelijk maakt is dat gebruikers steeds meer de controle over hun pc kwijtraken. Je computer moet je wantrouwen.
De grote vraag waar ik ondertussen mee blijf zitten is hoe Brilliant de Kazaa-gebruikers zonder stiekem gedoe zo gek gaat krijgen hun pc beschikbaar te stellen als gratis telewerker. Bermeister rept over ‘beloningsprogramma’s’, maar ik kan me daar nog bijzonder weinig bij voorstellen. Ik wacht af, maar zonder sleeper in huis.
Wordt i-mode een succes?
… dat kan geen hond voorspellen. Inmiddels heeft de hele vaderlandse pers zijn zegje gedaan over i-mode, de nieuwe mobiele internetdienst van KPN. Volgens mij kan geen hond iets zinnigs zeggen over het mogelijke succes van de nieuwe mobiele internetdienst. Veel berichtgeving had overigens een wat zure ondertoon. Nieuwe technologie is duidelijk uit de mode en met telecombedrijven heeft het journaille het helemaal wel even gehad. Wie nog even terugdenkt aan de bizarre hypevorming rond wap begrijpt hoe dat komt.
De mobiele aanbieders hebben begrepen dat de veelgeplaagde bedrijfstak zich geen tweede wap-echec kon veroorloven. Gprs, toch een revolutionaire ontwikkeling, werd vervolgens uitgerold alsof het een geheime operatie betrof. Dat was een juiste beslissing want gprs leverde alleen een infrastructuur en geen aansprekende diensten op. Die zijn er nu wel met i-mode. Het is dan ook terecht maar toch opmerkelijk dat KPN bij de start publicitair fors durft in te zetten.
Of i-mode het gaat maken, zal volgens mij vooral door jongeren worden bepaald. Die zijn het eerst te porren voor nieuwe ‘gadgets’. Ik vraag me af of het dienstenaanbod ze over de streep zal trekken. Belangrijker zijn waarschijnlijk de communicatiemogelijkheden. De ongekende populariteit van SMS maakt namelijk duidelijk dat jongeren vooral willen communiceren. Daar horen groepsspelletjes en het elkaar toezenden van plaatjes bij, maar vooral e-mail. En de e-mail via i-mode is veel goedkoper dan SMS. Het tarief bij i-mode komt neer op zo’n 1 eurocent per KB, dus voor een berichtje van zo’n vijfentwintig woorden ben je iets meer dan een eurocent kwijt. Vergelijk dat eens met een sms-berichtje van gauw 18 eurocent kost. Voor chattende jongeren is i-mode dus bijzonder interessant, al is het een drempel dat SMS en e-mail-berichten niet uitwisselbaar zijn. Maar dat maakt i-mode weer begerenswaardig voor de echte trendsetters.
Opvallend is verder dat KPN geen erotische diensten in zijn startmenu heeft opgenomen. Elke ingewijde weet dat er in digitale sex veel geld valt te verdienen. KPN weet dat als geen ander, want het exploiteert niet alleen onder de Planet-vlag een eigen sexportal maar het telecombedrijf is ook het digitale zenuwcentrum voor telefonische en internetgerelateerde pornodiensten van derden. Als er op het krakkemikkige Wap al intensief onduidelijke pornoplaatjes worden opgevraagd, zal dat onder i-mode natuurlijk op grote schaal gaan gebeuren. Die diensten zullen er ongetwijfeld ook snel komen, maar KPN wil zijn eigen merk er kennelijk niet mee associëren. De i-mode-gebruiker zoekt de i-mode sexsites zelf maar op. Het wachten is nu op een startpagina voor i-mode-gebruikers.
Wat doe je als het beursbezoek tegenvalt?
… je roemt de kwaliteit van de bezoekers. Als een beursorganisator meer bezoekers trekt, schreeuwt hij de aantallen van de daken. Als het beursbezoek tegenvalt, bewierookt de organisatie de ‘kwaliteit van de bezoeker’. Zo ging het en zo gaat het in deze sector, al zolang ik meeloop. The organisatie van The Internetworking Event (Tine) kon helaas niet aan die Pavlov-reactie ontsnappen. Het viel allemaal een beetje tegen dit jaar met minder standhouders en iets minder bezoekers dan vorig jaar, om over het piekjaar 2000 maar te zwijgen. Allemaal voorspelbaar lijkt me als je weet dat de ict-sector door een fors dal gaat. Daarbij is het een trend dat grote spelers als Compaq, Dell, IBM, Intel, Microsoft en Oracle steeds meer hun eigen feestjes gaan organiseren. Maar dat kun je toch ook gewoon zeggen! Maar nee: "opmerkelijk is dat het aantal beslissers dat het evenement heeft bezocht opnieuw is toegenomen". Ruim vier van de vijf bezoekers is volgens Tine nu al betrokken bij investeringsbeslissingen in zijn organisatie. Tja, het valt me nog mee dat één op de vijf nog zo eerlijk is te melden dat hij geen klap heeft in te brengen, maar echt menselijk is dat niet!
Ik stel me zo voor dat Tine over tien jaar de ideale beurs organiseert waar nog maar één bezoeker, maar dan wel een reusachtige beslisser, rondwandelt. In beursland is kwantiteit en kwaliteit immers per definitie omgekeerd evenredig.