Online-advertentiebedrijf Doubleclick heeft over het eerste kwartaal slechts zes miljoen dollar verlies geboekt, tegen 60,4 miljoen dollar vorig jaar.
De kostenreducerende maatregelen die Doubleclick de voorbije maanden heeft doorgevoerd, lijken daarmee hun vruchten af te werpen. Bovendien kan het worden gezien als een teken dat de online advertentiemarkt het absolute dieptepunt nu echt achter de rug heeft.
De omzet van Doubleclick in het eerste kwartaal bedroeg 83,7 miljoen dollar. Dat is fors minder dan de 114,9 miljoen dollar over het eerste kwartaal 2001 en ook minder dan de 96,1 miljoen dollar over het voorgaande – vierde – kwartaal.
Het advertentiebedrijf meldt zelfs een ‘pro forma’ winst van 1,4 miljoen dollar, tegenover een ‘pro forma’ verlies van 10,5 miljoend dollar vorig jaar. In de ‘pro forma’ resultaten zijn een aantal bijzondere kostenposten niet meegeteld. Volgens Doubleclick is het voor het eerst in haar bestaan dat ze een ‘pro forma’ winst over het eerste kwartaal heeft kunnen presenteren.