De online consumentenbestedingen zijn vorig jaar met 72 procent toegenomen naar 554 miljoen euro.
Dit blijkt uit de ‘Online Shopping Monitor 2001/2002’ van onderzoeksbureau Blauw Research. De cijfers zijn nog gunstiger dan de uitkomsten van de eRetailing Monitor die het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) amper een week geleden publiceerde.Volgens deze cijfers ging er vorig jaar voor 320 miljoen euro over de online toonbank, een stijging van 50 procent.
Volgens het onderzoek van Blauw, dat in samenwerking met Thuiswinkel.org en met de medewerking van de belangrijkste online retailers tot stand is gekomen, is over de laatste helft van 2001 sprake geweest van een sterke groei in het aantal online kopers: van 1,4 naar twee miljoen. Daarnaast toont het onderzoek aan dat de online klanten in toenemende mate tevreden zijn over de verleende service van de internetretailers. Het aantal klachten over het bestelproces en de levering van de goederen neemt steeds verder af.
Het online reissegment blijkt het afgelopen jaar de sterkste groei te hebben doorgemaakt: met 131 procent naar een omzet van 210 miljoen euro. Ook het kledingsegment blijft sterk groeien: met 161 procent naar zestig miljoen euro.