De online bestedingen van Nederlandse consumenten zijn over het afgelopen jaar met ruim 50 procent toegenomen vergeleken met het jaar 2000.
Dit blijkt uit de eRetailing Monitor van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). De groei is veroorzaakt door een groter aantal kopers en een hoger aankoopbedrag per transactie. Uit de metingen komt naar voren dat de consumenten hun online aankopen met name bij Nederlandse internetwinkels doen (87 procent van de aankopen). Daarmee winnen de Nederlandse internetwinkels terrein op de Amerikaanse.
Volgens de uitkomsten van de eRetailing Monitor ging er vorig jaar voor 320 miljoen euro over de online toonbank. Dat is ongeveer 0,4 procent van de totale detailhandelsbestedingen in 2001. Behalve consumentenelektronica, boeken en cd’s, worden er volgens het HBD online ook steeds meer producten voor huis en tuin elektronisch gekocht.
Tweederde van de handelaars op het internet verkoopt zijn producten niet alleen via het web, maar heeft ook de beschikking over een fysieke winkel en/of een gedrukte catalogus. Tot de laatste behoort bijvoorbeeld een postorderbedrijf als Wehkamp. Tot de eerste categorie behoort volgens het HBD een groeiend aantal midden- en kleinbedrijven dat producten via het internet aanbiedt.