De mobiele belbedrijven, met KPN Mobile voorop, hebben furieus gereageerd op de prijsverlagingen die telecomtoezichthouder Opta wil opleggen.
KPN noemt in een reactie de voorgestelde tariefsverlaging van 32 procent voor het bellen van vast naar mobiel ‘volstrekt onacceptabel’. De Opta wil deze reductie stapsgewijs per 1 mei en per 1 december doorvoeren. KPN Mobile heeft vooral moeite met het korte tijdsbestek waarin de prijsverlaging – zes maanden – moet worden doorgevoerd. De telecommer verwijst daarbij naar landen als Engeland en Frankrijk, waar een langere overgangsperiode én geringere tariefsverlagingen worden gehanteerd.
In het spoor van KPN Mobile zijn ook Vodafone en Telfort fel gekant tegen de prijsmaatregel die de Opta wil doorvoeren. Volgens een woordvoerder van Telfort handelt Opta als regelgever, terwijl het toezichthouder is. "De Opta doet voorbarige beloftes."
De Consumentenbond is juist boos op de telecombedrijven, zo meldt het ANP. "Consumenten zijn jarenlang beduveld met te hoge tarieven. We vinden het niet eerlijk dat ze nu boos reageren. Daar zijn w�j verbaasd en boos over." Het onderzoek naar de tarieven voor het bellen van vast naar mobiel is ineens een hot item. Medio vorige week eiste de Europese Commissie al opheldering van KPN Mobile. En na de Opta gaat nu ook de Nederlandse Mededigingsautoriteit (NMa) een onderzoek starten. Anders dan de Opta beschikt de NMa over de bevoegdheid om voor de hele sector in één keer lagere tarieven af te dwingen.