Commerciële websites hebben de hoeveelheid persoonlijke data die ze verzamelen, aanzienlijk teruggebracht.
Dat is de uitkomst van een onderzoek door Ernst & Young. Het onderzoek, dat in december werd uitgevoerd in opdracht van de Progress and Freedom Foundation, toont dat weliswaar de overgrote meerderheid van de sites nog steeds persoonsgebonden gegevens van hun bezoekers verzamelt (96 procent; in 2000 was dat 99 procent), maar dat 84 procent van die sites minder data binnenhaalt dan twee jaar geleden. Dat lijkt erop te wijzen dat de persoonlijke gegevens van websitebezoekers minder waardevol worden gevonden in de internetwereld.
De Progress and Freedom Foundation is een onderzoekscentrum zonder winstoogmerk, dat is opgericht door grote media- en technologiebedrijven als AOL Time Warner, Amazon.com, Verizon Communications en Intel. De stichters zijn van mening dat overheden zich zo min mogelijk moeten bemoeien met de ontwikkeling van digitale technologie. De resultaten van het onderzoek zullen daarom ongetwijfeld worden gebruikt als argument tegen extra privacywetgeving met betrekking tot internet.
De onderzoekers bekeken populaire sites als Amazon.com, zoekmachine Google en Travelocity.com. Zo’n 93 procent van de onderzochte sites geeft bezoekers de optie om het verder verspreiden van persoonlijke informatie te weigeren. Een jaar eerder was dat 77 procent. Verder geeft 72 procent van de onderzochte websites de garantie dat de persoonlijke informatie veilig is, tegen 48 procent in 2000.