Oracle ontkent een conflict met gebruikers over een licentiebeleid waarbij klanten geconfronteerd worden met hogere kosten. De oorzaak ligt in de definitie van databanktoegang; volgens Oracle zouden gecombineerde (multiplex) verbindingen met de databank gelden als gescheiden verbindingen en dus moet de uitbater daarvoor betalen.
Dit conflict is vorige week opgelaaid nadat analist Mark Shainman van onderzoeksbureau Metagroup adviseerde dat Oracle-gebruikers juridische stappen moeten nemen. Shainman zegt dat de databankproducent licentiecontracten wil herzien voor klanten die indirect informatie putten uit of toevoegen aan datapakhuizen.
Volgens het onderzoeksbureau interpreteert Oracle deze batch-verwerkingsvorm van toegang als verschillende databank-verzoeken. Het bedrijf ondersteunt weliswaar het multiplexen, ofwel combineren van data uit verschillende bronnen via tussen-servers zoals proxy-machines in een enkele datazending. Deze aanpak zou qua licentiekosten echter toch neerkomen op meerdere verbindingen met de databank.
Analist Shainman stelt dat dit voor sommige gebruikers kan neerkomen op een vervijfvoudiging van de kosten. Hij raadt Oracle-klanten aan naar de rechtbank te stappen om de bestaande licentieovereenkomsten te verdedigen.
Misverstanden
Oracle ontkent dat het aan prijsopdrijving doet en reageert dat deze kwestie op misverstanden berust. Het adviseert klanten contact op te nemen met de pricing and policy-afdeling voor verduidelijking. "Onze prijsstelling en ons beleid met betrekking tot multiplexen is consistent en bestaat al enkele jaren. Het rapport van de Metagroup vertegenwoordigt naar onze mening een handvol misverstanden over dit beleid", aldus de officiële verklaring van het bedrijf.
Deze kwestie raakt slechts een klein aantal klanten die een verkeerde gebruikslicentie hadden, aldus Oracle. Dit zou aan het licht gekomen zijn bij standaardcontroles naar licentie-compliance. Het bedrijf zegt dat er tot op heden zeven klanten zijn die hebben geklaagd over hun multiplexlicentie, maar doet hierover verder geen mededelingen. Metagroup stelt al negen klagers te hebben gevonden.
Oracle doet naar eigen zeggen weinig compliance-onderzoeken naar de aan gebruikers verleende licenties. "Die paar keer dat we zo’n onderzoek doen, krijgen we positieve reacties. De helft van die onderzoeken is trouwens op verzoek van klanten. Zij kunnen zo ook beter in kaart brengen wat ze in huis hebben", aldus de Nederlandse woordvoerster Nicole Nan. "We hebben in Nederland in ieder geval geen klachten."
Asp is niet dood
Ironisch genoeg kondigde Oracle-topman Larry Ellison begin deze week een nieuw initiatief aan voor zijn bedrijf: applicatie-uitbesteding, ofwel het asp-model (application service provider). De databankproducent begint een groot offensief om de kwakkelende asp-markt op te rakelen en schat er in de loop van de komende vijf jaar een jaaromzet van een miljard dollar uit te halen.
Asp’s kunnen meerdere klanten voorzien van online-diensten en draaien daarvoor grote, zware applicaties. Kleinere potentiële asp-klanten zouden normaliter niet de financiën of behoefte hebben om zelf die zware applicaties te draaien.
"Er is een miljardenmarkt voor Oracle in het beheren, administreren en ondersteunen van onze software voor klanten", sprak financieel directeur Jeff Henley op een analistenconferentie. Oracle wil nu een kwart van zijn 25.000 klanten overkrijgen naar het asp-model, wat het bedrijf e-business outsourcing noemt.
Op dit moment levert de softwareleverancier huisvestings- en applicatiediensten voor tweehonderd van zijn klanten. Dit is goed voor ongeveer 50 miljoen dollar aan omzet. Tot op heden waren deze relatief marginale activiteiten van applicatie-uitbesteding gericht op middelgrote ondernemingen, maar dat wordt nu verbreed.