Zo’n vierhonderd medewerkers, grotendeels ‘bankzitters’, bij Pinkroccade komen op straat te staan. Dit maakte de detacheerder vorige week bekend. De vakbonden laken de gevolgde aanpak. Bij branchegenoten zijn dergelijke geluiden nog niet gehoord.
Pinkroccade telt in Nederland en Engeland bijna tienduizend medewerkers. Pink is daarmee een van de grote ict-bedrijven in Nederland. Over het afgelopen jaar zag de onderneming de nettowinst met 40 procent dalen naar 24,8 miljoen euro. Het verlies ontstond met name in het vierde kwartaal. De omzet steeg met een kwart naar 812 miljoen euro, vergeleken met 649,8 miljoen euro over 2000. De financiële cijfers zijn de aanleiding tot een forse herstructurering.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 22 maart 2002.
In het stukjr over Pink roccade staat in de 4de regel het woordje “verlies”, in mijn ogen is verlies iets geheel anders. Dit stukje impliceert dat het slecht gaat met Pink. Er had moeten staan volgens mij “Er is minder winst gemaakt”. En dat is slecht voor de aandeelhouders. Het personeel wat ontslagen wordt heeft toch ook vorig jaar in grote mate bijgedragen tot de winst(groei). Een hele slechte (asociale) zaak………. om winstdaling op deze wijze op te lossen. Geen goed woord voor over, stank voor dank.
Helemaal mee eens. Dit is het geval bij al die grote bedrijven. Ik werk zelf ook bij zo’n bedrijf. Al die berichten dat het slecht gaat en dat er geen loonsverhoging inzit enz. Maar het gaat niet slecht. Het gaat minder goed dan de vorige jaren. En in die jaren ging het goed omdat de werknemers er hard voor werkten. Het bedrijf investeert door van alles op te kopen. Maar als het dan wat minder goed gaat…word er bezuinigd op de lonen van de werknemers…of nog erger…de werknemers zelf. Belachelijk gewoon!
Werk ook bij zo’n bedrijf, intern wordt er grote heisa gemaakt over dat alles wat met kosten te maken heeft die veroozaakt worden door “jouw” ( dus loonstop, geen parkeerdeclaraties meer etc.) dus op alles moet bezuinigt worden zelfs op de post stukken.
En dan lees je ergens anders dat er even een bedrijf is opgenomen, door hetzelfde bedrijf waar je werkt………………….. krijg dan een beetje het gevoel dat ik iets niet meer snap maarja……………….
Het ligt niet aan de Markt. De markt is er nog voldoende. Het ligt aan het leidinggeven van niet bekwame Managers en Directeuren. Nu komen ook de beste salesmensen de kop opsteken, nu niet alles voor de wind gaat.
Vroeg of laat krijgen alle bedrijven te maken met de economische terug gang, ook de onaantastbare ICT sector. Door de extreem hoge lonen en additionele arbeids voorwaarden wordt er nu extra hard gesnoeid en terecht. Het overnemen van een andere partij ligt waarschijnlijk in het lange termijn belang van Pink en dat moet zeker boven de parkeer declaratie van een medewerker gaan. Er vallen overal klappen, dus waarom niet in de ICT sector. Dit zijn hele normale economische bewegingen. Volgend jaar krijgt iedereen weer een nieuwe Golf ook een beetje overdreven maar dan hoor ik ze ook niet.
Ach , Pink heeft een bedrijf met totaal incapabele prutsers overgenomen (die ook nog eens vrijwel allemaal op de bank zaten (en zitten) dat die dus kunnen wieberen lijkt me wel logisch.
Hoe kun je een bedrijf dat werft in een showroom serieus nemen laat staan de door dat bedrijf ingehuurde werknemers?
Waarschijnlijk is Willem niet door de toch wel strenge selectie gekomen. Dat soort mensen schreeuwt het hardst over een al dan niet goede actie. Ik werkte daar al ver voor deze actie en ondersteun het ook niet. Nadat Pink ‘ons’ overgenomen had was er zeer veel kennis aanwezig. Voor ons werd de overname echt niet beter, we zaten plots midden in een log, onpersoonlijk bedrijf. De bankzitters waren al Pink-ers. Ook zijn er bankzitters binnen gehaald, maar dat lijkt mij meer de persoonlijke inzet van de medewerkers daar ontwikkeling toen nog niet tegen werd gehouden. Ik ben een van de gelukkigen die het aan heeft zien komen en al geruime tijd ben ik elders werkzaam.
Een beetje jammer dat de mensen die waarschijnlijk het best hebben geboerd nu beginnen te huilen bij een beetje tegenwind. Plotseling is het de schuld van het “slechte management”. Dat zelfde management heeft hen overigens ook aangenomen in het verleden. Causaal verband met de resultaten? Kortom, niet huilen schouders eronder en door. ICT staat nog steeds in de kinderschoenen en gaat de rol opeisen die het verdient. Komt allemaal goed!
Nog een tip voor degenen die nu aan deze discussie deelnemen en hun baan hebben verloren: “doe alsjeblieft iets aan je beheersing van de Nederlandse taal. Dat wordt een drama die sollicitatiebrief met zo veel fouten”.