Ik sta ervan versteld hoeveel geld er wordt uitgegeven aan computerspelletjes en elektronisch speelgoed, maar dat is typerend voor mensen zoals ik, die in een veel minder overvloedige tijd zijn opgegroeid.
Uiteraard is de revolutie in het computergebruik thuis van groot belang voor de commerciële it-industrie waarin we werken. De meeste invloeden zijn indirect, maar de technologie is fantastisch en genereert een hoop onderzoek en ontwikkeling voor gebruik in commerciële producten.
Om de mogelijke impact op de commerciële it-industrie te evalueren is het handig om de consumentenmarkt op te splitsen in de sectoren elektronisch speelgoed, spelletjesmachines en software voor pc’s; er is daarnaast behoefte aan gespecialiseerde randapparatuur voor pc’s zoals joysticks.
Speelgoed moet van grote betekenis zijn geweest voor de batterij-industrie, maar moet ook tot vooruitgang geleid hebben in laagenergetische, sterk geïntegreerde circuits, technologie die nu bijvoorbeeld te incorporeren valt in draagbare terminals voor gegevensverzameling.
Technologie voor spraaksynthese en -herkenning is ook tot wasdom gekomen in speelgoed. Ik denk dat mobiele telefoons tot op zekere hoogte in deze categorie geplaatst kunnen worden, voor wat betreft technologische vorderingen.
De consumenten-pc heeft een directere impact op de informatietechnologie. Tegenwoordig leren schoolkinderen om te gaan met computers, met Windows of Mac, en ze steken hun ouders aan. Dat betekent dat het klantenbestand weliswaar groeit, maar dat er gebruikers bijkomen met een beperkte kijk op it. Er is een oud gezegde dat weinig kennis gevaarlijk is. Dat komt nergens beter tot uiting dan in het gedachteloze gebruik van pc’s in de industrie. Desalniettemin is het goed dat er algemene kennis op het gebied van computers ontstaat, dankzij het gebruik van pc’s thuis.
De pc-revolutie, zowel in de zakelijke als de consumentensector, heeft de ontwikkelingen sterk beïnvloed. Ik vervloek de incompetente softwareontwikkelaars die enorm veel geheugen consumeren, alleen maar omdat het er is. Dit heeft geleid tot een sterke daling van de prijzen van Ram en schijfopslag. Hierdoor konden weer veel applicaties ontwikkeld worden.
De pc wordt het meest gebruikt voor tekstverwerking, e-mail en webtoegang, en in mindere mate voor eenvoudige boekhoudpakketten en persoonlijke databases. Die doen geen beroep op opslagcapaciteit en verwerkingskracht; de nadruk ligt nu op graphics. De tekstverwerkers van tegenwoordig gebruiken graphics voor ‘what you see is what you get’-schermen, maar de applicaties die de sterkste groei vertonen, betreffen muziek- en foto- en videoverwerking. Beide slokken veel opslagruimte op en zijn er alleen gekomen door de lage prijs van de huidige schijven en Ram.
Muziek en de pc hebben veel te maken met internet, cd-drives en licentieproblemen. Alle hebben invloed op de commerciële it. De cd-romspeler stelde gebruikers thuis in staat om muziek op de pc te draaien, en dit leidde onvermijdelijk tot de ontwikkeling van drives die cd’s kunnen lezen én beschrijven. Software wordt geleverd om de cd compatible te maken met muziek of data. In het laatste geval ontstaat een back-up mechanisme van voldoende capaciteit; beide mogelijkheden stimuleren het illegaal kopiëren van software en muziek. Voeg hieraan toe de ontwikkeling van formats (mp3) die efficiënt genoeg zijn voor gebruik op internet, en er ontstaan gigantische licentieproblemen. Onder invloed van de eisen van de consumentensector zullen deze problemen worden opgelost, en kan de commerciële informatietechnologie profiteren van de ontwikkelde technologie.
De verwerking van foto’s heeft de ontwikkeling van goede software gestimuleerd, en die van printers en scanners versneld. Scanning vanaf een glasplaat (‘flatbed’) is een algemeen gebruikt concept, een spin-off van faxmachines. Hoge-resolutiescanners van dia’s en negatieven en directe interfaces naar digitale camera’s stellen de enthousiasteling en de semi-professional in staat om foto’s te verwerken en af te drukken. Hiervan is te profiteren bij het maken van marketingmateriaal, brochures en rapporten. De ontwikkeling van printers is hierdoor gestimuleerd – inmiddels zijn die opmerkelijk goed en in staat afdrukken te maken die vergelijkbaar zijn met drukwerk. De revolutie in digitale camera’s grijpt in op de ontwikkelingen in de consumenten-pc. Deze geeft weliswaar vaak problemen, maar is een bron van belangrijke technische ontwikkeling.
Martin Healey, pionier ontwikkeling van op Intel gebaseerde computers en c/s-architectuur. Directeur van een aantal it-bedrijven en professor aan de Universiteit van Wales.