Online consumenten zijn minder bereid in de buidel te tasten voor internetcontent dan anderhalf jaar geleden.
Dit blijkt uit een onderzoek van Jupiter Media Metrix. Volgens het onderzoeksbureau was in augustus 2000 nog 45 procent van de volwassen online consumenten bereidt om te betalen voor content, zoals nieuws, muziek, spelletjes en videoclips. Maar volgens de laatste meting is dit percentage teruggevallen naar 42 procent.
Tegelijkertijd kiezen online aanbieders, zoals Yahoo en AOL, er steeds vaker voor om tarieven in te voeren voor internetcontent. Een van de belangrijkste redenen daarvoor zijn de krimpende advertentie-inkomsten.
Toch bespeurt Jupiter Media Metrix ook een lichtpuntje. Door de steeds grootschaliger introductie van breedband, wordt het nemen van een abonnement op online content, zoals muziek, spelletjes en video op aanvraag, steeds aantrekkelijker. Volgens het onderzoeksbureau zullen de inkomsten uit internetcontent met name daardoor de komende jaren toch toenemen: van 1,4 miljard dollar dit jaar naar 5,8 miljard dollar in 2006.