Ook al geen nieuwe mobiele telefoon gekocht het afgelopen jaar? Waarom zou je ook? We hebben allemaal al een klein mobieltje waarvan we de meeste functies inmiddels onder de knie hebben. Bellen gaat goed, in het telefoonboek met onmisbare telefoonnummers kunnen we zoeken en zelfs nieuwe nummers opslaan — wat wil een mens nog meer. Zelfs het omschakelen van gewoon rinkelen naar de trilfunctie spelen de meesten van ons zonder al te veel moeite klaar.
Geen wonder dus dat voor het eerst in het bestaan van de mobiele telefoon er in 2001 wereldwijd minder zijn verkocht dan in het voorgaande jaar. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Gartner Dataquest zijn er vorig jaar 399,6 miljoen mobiele telefoons verkocht, 3,2 procent minder dan in 2000. En dat terwijl er tussen 1996 en 2000 gemiddeld een groei van 60 procent in de markt voor mobiele telefoontjes zat.
Oorzaken volgens Gartner? De markt in Europa is verzadigd (duidelijk), telecomaanbieders geven minder of geen kortingen meer (jammer, geen mobieltje van duizend gulden meer gratis bij een abonnement), een levendige tweedehands markt in ontwikkelingslanden (ook van gestolen toestellen, vraag ik me dan meteen af) en grijze import van dumppartijen.
Belangrijkste reden is natuurlijk dat het nieuwtje er vanaf is. Nu ook de schoolpleinmarkt verzadigd is en je zelfs daar niet meer kunt scoren met een telefoontje, moeten Nokia, Ericsson en Motorola hard op zoek naar een nieuwe reden om de consument een mobiele telefoon te laten kopen. Voorlopig speelt gprs dat nog niet klaar, maar waarschijnlijk zullen diezelfde fabrikanten op de Cebit in Hannover (de grootste it-beurs ter wereld, voor die zalig onwetenden onder u) u de komende week anders willen doen geloven. Net zoals ze u willen overtuigen van het nut van aparte koptelefoons, mp3-spelers in je telefoon en de onmisbare combinatie van een telefoontje met pda. Tsja, het kan allemaal, maar bent u al op weg naar de winkel?