Motorola verwacht dat zijn mobiele-telefoondivisie in 2002 meer marktaandeel zal veroveren dankzij de concentratie op goedkopere handsets.
De zogeheten PCS-divisie werd vorig jaar hard getroffen door de recessie in de markt van de mobiele telefonie. Motorola greep meteen in met het schrappen van banen, het sluiten van fabrieken en een nieuwe bedrijfs- en marketingstrategie. De focus van de PCS-divisie moest komen te liggen op het produceren van minder, maar meer trendy, producten met dezelfde basiscomponenten.
Die nieuwe strategie lijkt nu al succes op te leveren, want over het vierde kwartaal van het afgelopen boekjaar noteerde de PCS-divisie een winst van 189 miljoen dollar. En de blik is weer naar voren gericht. Dit jaar wil Motorola zijn marktaandeel van 17 procent met 1 à 2 procent verhogen en binnen drie jaar is het doel een marktaandeel te hebben van zo’n 25 procent.
Met de focus op de goedkopere toestellen en een verdere reductie van de bedrijfskosten volgt Motorola in feite het voorbeeld van marktleider Nokia. Binnen de markt van de mobiele telefoontjes ligt het zwaartepunt ook nadrukkelijk bij de goedkope handsets. Die zijn verantwoordelijk voor 70 procent van de totale mobieltjesverkopen.