De markt voor bedrijfsintelligentie (business intelligence) is het nieuwe slagveld volgens Gartner-analist Nigel Rayner. Cognos en Business Objects domineren de markt. Cognos is ervan overtuigd binnen drie jaar de grootste in Europa te zijn.
Ron Zambonini, ceo (chief executive officer) van Cognos, is stellig in zijn gloednieuwe hoofdkantoor in Montreal: "We gaan het gevecht met Business Objects aan. We halen 35 procent van onze omzet uit Europa en 55 procent uit de VS. Europa is nu ons speerpunt. We willen zelfs Business Objects in hun thuisland Frankrijk verslaan. In Duitsland en Scandinavië zijn wij het sterkst."
"Wij zitten, evenals Business Objects, al twaalf jaar in de bedrijfsintelligentie. Er komen allerlei nieuwe spelers op de markt, vooral vanuit de erp-hoek, maar die krijgen het niet makkelijk. Bedrijfsintelligentie is lastig; je moet allerlei formaten data kunnen ontsluiten en analyseren. Verder moet je aansluiten op het toenemende gebruik van pda’s. Zambonini spreekt overigens niet meer van bedrijfsintelligentie, maar van bedrijfsresultaatbeheer (business performance management).
Baan ziet markt Ook Baan ziet in deze applicatiemarkt brood. Daarbij wil het zich beperken tot die markten waarop het opereert: industriële ondernemingen. De onderneming krijgt daartoe alle vrijheid (en zelfs aansporing) van moeder Invensys. "Wij zijn als geen ander in staat om ook alle productiedata een rol te geven binnen de bedrijfsintelligentie. Als het gaat om analyse van die gegevens en rapporten opstellen, werken we samen met Business Objects of Cognos. Het beheren van de benodigde informatie in ons echter op het lijf geschreven", claimt Baan-directeur Nederland Sijmon van den Berg. |
Analist Rayner geeft hem gelijk: "Erp geeft geen bedrijfsintelligentie. De gegevens zijn ‘opgesloten’. Je hebt bedrijfseigen rapportagegereedschap nodig om ze te ontsluiten. Dan heb je nog geen bedrijfsintelligentie, omdat het gaat om analyse van informatie. Wat dit betreft maakt erp zijn belofte niet waar."
De belangrijkste bi-leveranciers zijn volgens Rayner Business Objects, Cognos, Microstrategy en Sas Institute. Hij waarschuwt wel voor een bi-hype. Hij ziet het aantal gebruikers van bi-systemen onder de Fortune 2000-bedrijven groeien van minder dan 10 procent nu naar bijna 40 procent eind 2005.
Holistisch
Een van de architecten achter de bi-strategie van Cognos is Rob Rose, vice president corporate strategy and business development. Hij ziet als doel dat elke werknemer een eigen scorecard ter beschikking heeft. Daarop is af te lezen hoe de onderneming (of onderdelen daarvan) presteert ten opzichte van gestelde doelen. "Dan moet je beschikken over de kernwaarden (key performance indicators) binnen een organisatie. Het is een moeilijk proces om die boven water te krijgen en vervolgens op een zinvolle manier aan de gebruikers te presenteren. Je moet de metadata goed kunnen beheren. Je spreekt dan eigenlijk van een holistisch systeem; alles hangt met elkaar samen. Die weg zijn we een paar jaar geleden opgegaan."
Cognos heeft zo’n drieduizend partners om alle klanten te begeleiden bij de implementatie. Om de hele organisatie te overzien heb je data uit verschillende bronsystemen nodig. Het concern claimt een totaaloplossing te hebben: van etl (data uit verschillende bronnen samenvoegen voor bi) tot het presenteren van kpi’s in scorecards. Dit is een ingrijpend proces. Om niet iedere klant het wiel opnieuw te laten uitvinden zijn alle ervaringen, technische koppelingen en de meest voorkomende bedrijfsvraagstukken per bedrijfsonderdeel gebundeld in een applicatie. Dit zijn de analytische applicaties, met als voordeel tijdwinst en kostenbesparingen.
Het bedrijf heeft onlangs analytische applicaties voor bijvoorbeeld de Oracle eBusiness Suite aangekondigd. Eerder was dit gereedschap al gemaakt voor Worldsoftware en Oneworld van JD Edwards. Het aantal stukken gereedschap zou schier eindeloos zijn. Ze zijn vooral bedoeld voor de grote, complexe, heterogene systemen. Recentelijk is Cognos Series 7 uitgebracht, gericht op het midden- en kleinbedrijf, met de nadruk op ‘midden’. Veel aandacht is besteed aan gebruiksgemak en beveiliging (ervoor zorgen dat iemand alleen die informatie te zien krijgt waartoe hij gemachtigd is). Het pakket integreert Powerplay, Impromptu, Impromptu Web Reports, Cognos Query en het nieuwe onderdeel Cognos Noticecast, dat signalen afgeeft als bepaalde drempelwaarden worden overschreden.