Elektronicagigant Philips blijft geloven in gsm en pakt op de CeBIT uit met vier nieuwe Fisio-toestellen.
"Door de verkoop van onze ontwikkelingsactiviteiten aan China Electronics in oktober vorig jaar en onze productie-eenheid in Lemans begin dit jaar aan European Telecom, hebben we ons break-even punt fors verlaagd. Maar het blijft voor ons een strategische business. We zullen een nichespeler blijven, maar wel winstgevend", vertelde topman Guy Demuynck van Philips Consumer Electronics op de CeBIT.
Philips blijft de gsm-toestellen onder eigen merknaam verkopen. Hoeveel mobieltjes Demuynck dit jaar denkt te verkopen, wilde hij niet kwijt. "Tegen 2005 wordt verwacht dat er één miljard draadloze toestellen op de markt zullen zijn. Ongeveer de helft daarvan via Bluetooth. Draadloos blijft dus een speerpunt van Philips dat destijds als eerste infrarood-connecties introduceerde", aldus Demuynck.
Op de CeBIT werden de Fisio Gprs 620 en 820 gepresenteerd, terwijl de 120 en 121 vooral op de low-end markt geënt zijn. Met het nieuwe Platform4 biedt Philips operatoren streaming videotoepassingen (gebaseerd op Mpeg4) tot bij Gprs- of 3g-abonnees. Volgens Demuynck is het al met succes getest bij Deutsche Telekom en de Amerikaanse gsm-operator Verizon.
Philips pakte ook uit met een onafhankelijke lcd-monitor (detachable PC monitor) gebaseerd op de 802.11b draadloze technologie. Het weegt slechts één kilo en zou tot een afstand van honderd meter van de pc verwijderd kunnen worden. De monitor wordt eind dit jaar geïntroduceerd.
Philips boekte zoals bekend vorig jaar een nettoverlies van 2,6 miljard euro. De faxactiviteiten zijn in januari verkocht aan Sagem.