Gevestigde namen in de crm-industrie maken zich niet druk over de aankondiging dat Microsoft met een crm-applicatie, binnen de .Net-familie, op de markt komt.
Microsoft doet er op zijn beurt ook alles aan om die bedrijven, waarmee hij samenwerkingsovereenkomsten heeft, niet tegen het hoofd te stoten. "Het is ontworpen voor de onderkant van de markt", zegt Microsoft senior product manager Holly Holt.
Velen vragen zich evenwel af of Microsoft genoegen wil nemen met de onderkant van de markt en niet een aanval doet op bedrijven als Pivotal en Onyx of misschien zelfs wel de onbetwiste leider Siebel. Microsoft heeft immers bewezen vaak te beginnen met applicaties voor kleine bedrijfjes, maar zich uiteindelijk toch door te ontwikkelen naar een schaalbaarheid en betrouwbaarheid die binnen grote organisaties een vereiste is.
Microsoft begeeft zich op de crm-weg nadat het Great Plains Software had overgenomen. Dit nieuwe product is de eerste vrucht van de samensmelting.
Voorlopig is het nog vaporware. Het blijft afwachten hoe het product eruit gaat zien, om te beoordelen welke crm-leveranciers voor hun voortbestaan moeten vrezen. AMR Research-onderzoeker Louis Colombus ziet ook een positief punt: "Dat Microsoft meedoet, betekent dat het algemeen besef van wat je met crm kunt doen, wordt verbreed."