SAP-dienstverlener Magnus beleefde een zwaar 2001. Toch krijgt het een forse financiële injectie van Orange Fund om overnames te financieren. Het bedrijf moet aandikken om vaker in de directiekamer te mogen verschijnen.
Magnus is eind 1998 met een minderheidsaandeel naar de Amsterdamse effectenbeurs gegaan. Sindsdien noteert het SAP-servicebedrijf uit Naarden (vijfhonderd medewerkers) alleen nog maar teleurstellende resultaten. Oorzaken: bedrijven staken meer geld in het oplossen van het millenniumprobleem en e-handel dan in de aanschaf van erp-pakketten. In de eerste helft van 2001 leek het tij te keren, maar de terroristische aanslagen in de VS gooiden roet in het eten.
Aflopende zaken
In het afgelopen boekjaar leed Magnus voor het eerst in zijn bestaan verlies. Met het vooruitzicht dat herstel in 2002 voorlopig niet in zicht is, was een flinke sanering – ook voor het eerst – noodzakelijk. Bestuursvoorzitter Marco Verver, opvolger van de vorig jaar juni vertrokken Fred Hermans, vertelt dat er over de gehele linie kostenbesparende maatregelen zijn genomen. Bovendien keerde het bedrijf terug naar de kernactiviteiten: it-consulting- en beheer in de Benelux en Azië. Dat betekende het eind van de activiteiten in de Verenigde Staten en het eigen investeringsvehikel Magnus E-commerce Incubator (MEI). Topmanagers die moeite hadden met het nieuwe beleid, ruimden het veld: naast Hermans waren dat Europees manager Frank Balder en Jurjen Pröpper (business development).
"In de VS liepen de bedrijfsopbrengsten al sterk terug, maar na de gebeurtenissen op 11 september was er geen houden meer aan", licht Verver toe. Zo’n 55 medewerkers kwamen op straat te staan. Ook de inkomsten uit het in 2000 opgerichte investeringsfonds MEI (begonnen als Eventure, maar die naam bleek al in gebruik) lieten te wensen over. Nadat de internet-ballon was geknapte, zakte het vooral op elektronische marktplaatsen gerichte MEI in 2001 eveneens door het ijs. Magnus besloot vrijwel alle participaties te verkopen. Daarbij speelde volgens Verver ook de in de VS gestarte discussie mee of een beursnotering wel te combineren valt met risicovolle beleggingsactiviteiten.
Aan tafel
Magnus – in 1990 opgezet als it-adviesbureau door vijf ex-medewerkers van Andersen – is gespecialiseerd in SAP-oplossingen. Het biedt advies, implementatie en beheer aan, zoals Verver het omschrijft, kleine multinationals. Behalve op enterprise resource planning richt het zich ook op e-handel, ketenbeheer en business intelligence. Hoewel Verver zijn bedrijf het liefst presenteert als consultant, wordt Magnus in 70 procent van de opdrachten direct gevraagd voor een SAP-implementatie. Slechts in 30 procent van de gevallen mag het bedrijf werkelijk adviseren over de verbetering van bedrijfsprocessen met behulp van ict.
Verver merkt dat de erp-markt nog steeds last ondervindt van bedrijven die hun investeringen uitstellen. Toch toont hij zich optimistisch over de nabije toekomst. "Goede backoffice-systemen blijven nodig. Langzaamaan beginnen de grote jongens zich weer te roeren." Waar Magnus meer last van heeft, is dat klanten de firma vaak te klein vinden voor implementaties die in meerdere landen moeten worden uitgerold. "Wij krijgen in zeven van de tien gevallen een offerteverzoek, maar worden slechts in één of twee keer aan tafel geroepen. Magnus moet een grotere kritische massa bereiken om vaker op die shortlist te komen."
De SAP-dienstverlener moet dus op overnamepad en heeft participatiemaatschappij Orange Fund zover gekregen om hiervoor de komende jaren een budget van maximaal honderd miljoen euro beschikbaar te stellen. Verver wil kopen in Europa (Scandinavië, Duitsland, Zwitserland, Engeland en Spanje). Hij zoekt naar firma’s van 150 man of meer die met een vergelijkbaar probleem als Magnus zitten. Tevens wil de bestuursvoorzitter nog een kleine Nederlandse crm-specialist inlijven.
Jaarcijfers
Magnus realiseerde in 2001 een omzet van 34,5 miljoen (2000: 35,5 miljoen) en een verlies van 1,4 miljoen euro. Het noteerde een reorganisatielast van 0,3 miljoen en een verlies van 1,8 miljoen euro voor de investeringstak MEI. In 2000 behaalde het bedrijf nog een recette van 1,7 miljoen euro.
Magnus Benelux en Magnus Azië zijn vrijwel even groot geworden. Opmerkelijk genoeg groeide de omzet in Azië met 59 procent tot 16,9 miljoen euro, vanwege de forse groei in Indonesië en de Filippijnen. De verkoop in Maleisië, Singapore en Thailand daalde, net als in de Benelux. Verver: "In Azië zijn we in 1992 toevallig terechtgekomen. Via een kennis hoorden we dat SAP in Azië naar een westerse partner zocht. Het was logischer geweest als we ons in Europa hadden gemanifesteerd. Aan de andere kant: landen als België en Duitsland zijn eigenlijk even moeilijke markten om te betreden." In Azië wil Magnus uitbreiden naar Taiwan, Vietnam en Hongkong.