Het Amsterdamse iBanx haalde kapitaal binnen terwijl de ict-luchtbel aan het knappen was. Kennelijk spreekt documentbeheer – de hoofdactiviteit van deze ict-dienstverlener – investeerders aan.
"Problemen, zoals die bij de kernreactor in Petten, zijn vaak terug te voeren op een inconsistente bedrijfsdocumentatie", stelt algemeen directeur Patrick Kools.
Patrick Kools, Arjen Mak, Reinoud Slot en Paul de Vries richtten in februari 2001 iBanx op. Zij ontmoetten elkaar bij een renovatieproject van de Nederlandse Aardoliemaatschappij. Het viertal stelde vast dat het verspreiden van informatie binnen het project moeizaam verliep. Technische dossiers bleken verouderd, veel tekeningen waren nog niet gedigitaliseerd, leveranciers werkten met verschillende informatiesystemen en er bestond geen eenduidige naamgeving.
"Om een simpel voorbeeld te geven: de ene leverancier sprak over een ‘pomp’, waar de andere het over een ‘pump’ had", vertelt Kools, algemeen directeur van iBanx. Bovendien bestaan er verschillende informatiebehoeftes. In een fabriek of raffinaderij vindt een engineer bijvoorbeeld de specificaties van een pomp belangrijk, terwijl voor een onderhoudsmonteur ook het merk en de handleiding onmisbaar zijn.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 1 maart 2002.