De Spaans/Amerikaanse internetcombinatie Terra Lycos heeft zowel de winst als de omzet weten te verbeteren. Maar het uitzicht op een break even-resultaat is opgeschoven van de eerste helft van dit jaar naar ergens in 2003.
De omzet van Terra Lycos kwam over het afgelopen jaar uit op 694 miljoen euro, een 22 procent beter resultaat dan de 571 miljoen euro over 2000. Toch had het internetbedrijf eerder aangegeven te rekenen op een omzet van 700 miljoen euro over 2001. Ook wist Terra Lycos een gunstiger verliesresultaat voor rente, afschrijvingen en amortisatie (Ebitda) af te geven (het bedrijf geeft geen nettoverliescijfers af). Het verlies kwam dit keer uit op 232 miljoen euro tegen 323 miljoen euro over 2000.
Het uitzicht op winst heeft de internetcombinatie noodgedwongen moeten opschuiven vanwege de tegenvallende online advertentiemarkt in met name de VS. Terra Lycos is voor ongeveer tweederde afhankelijk van advertentie-inkomsten. De rest komt binnen via abonnementen voor onder meer internettoegang. In Europa moet het concurrenten als het Franse Wanadoo (onderdeel van France Télécom) en het Duitse T-Online (onderdeel van Deutsche Telekom) voor laten gaan. Deze twee online zwaargewichten halen dagelijks ook meer breedbandgebruikers binnen dan Terra, dat zijn aantal breedbandabonnees het afgelopen jaar zag vervijfvoudigen naar 233 duizend.