Het succesvolle online veilinghuis eBay, heeft op de Japanse markt een nederlaag moeten incasseren.
De bezoekersaantallen van de site vallen dermate tegen, dat eBay heeft besloten de Japanse internetveilingsite op 31 maart te sluiten. Ebay nam met zijn online veiling de vierde plaats in, ver achter de onbetwiste nummer 1 van Japan: Yahoo Japan, een online veiling die in eigendom is van onder meer het Amerikaanse moederbedrijf van Yahoo en de Japanse internetinvesteerder Softbank. Over het laatste kwartaal van vorig jaar bedroeg de omzet van Yahoo Japan zes miljoen dollar. Ebay, dat begin 2000 in Japan van start ging, blijft hier ver bij achter. Toch sluit het Amerikaanse internetveilinghuis niet uit dat het in een later stadium opnieuw een poging op de Japanse markt waagt.
Ebays aftocht uit Japan staat in scherp contrast tot de wereldwijde expansiedrift die het internetbedrijf tentoonspreidt. Juist gisteren werd bekend dat eBay het Taiwanese NeoCom wil overnemen. De overname moet het internetveilinghuis toegang verschaffen tot de Chinese markt.
Met de geplande acquisitie is een bedrag gemoeid van tussen de vijf en tien miljoen dollar. De overname zou een nieuwe stap betekenen in eBay’s internationale aspiraties. Op dit moment komt al 18 procent van de omzet van buiten de VS en internationaal groeit eBay twee keer zo snel als op de eigen Amerikaanse thuismarkt.