Sprint PCS, de mobiele divisie van telecombedrijf Sprint, sluit vijf callcenters en schrapt drieduizend banen, zo’n 9 procent van z’n personeelsbestand.
De totale reorganisatie gaat zo’n 25 miljoen dollar kosten, maar moet uiteindelijk op jaarbasis een kostenbesparing opleveren van zestig miljoen dollar, zo claimt Sprint. De herstuctureringskosten zullen worden afgeschreven in het eerste kwartaal van dit boekjaar.
Telecombedrijf Sprint is verdeeld in twee hoofddivisies, die allebei een eigen beursnotering hebben. Sprint FON houdt zich bezig met de traditionele telefoonactiviteiten en de internetzaken en Sprint PCS is gericht op mobiele telefonie en aanverwante zaken. Het bedrijf had eind 2001 zo’n 13,6 mobiele klanten. Dit jaar denkt de onderneming ongeveer drie miljoen nieuwe klanten te kunnen inschrijven. Die verwachting is naar beneden bijgesteld, want eerst voorspelde Sprint PCS een groei van 3,6 tot 3,7 miljoen klanten.
Sprint PCS sluit zijn callcenters in Tallahassee, Jacksonville (beide Florida) en Atlanta op 16 april. Op 31 mei volgt Lawrence, Kansas en op 28 juni Irvine, Californië. Daarna blijven er nog acht actieve callcenters over.