Niet de snelheid van de hype, niet de inhaligheid van investeerders die hun kapitaal al vele malen verdubbeld hadden en niet een gebrek aan kennis hebben de dotcom-sector uiteindelijk de das omgedaan. Nee, het was de luxe koffie die de gemoederen verhitte en de internet-zeepbel uiteindelijk deed barsten.
Dit is slechts een van de theorieën die worden geopperd in de film ‘What happened’ die vorige week in première ging op het New York International Independent Film and Video Festival. Nu iedereen definitief overtuigd is van het failliet van de dotcom-economie, is het grote geanalyseer pas echt begonnen. Er is al een stapel boeken verschenen die de massahysterie probeert te verklaren. Ook de documentaire Startup.com mocht zich eerder verheugen in grote belangstelling. Nu is de beurt aan twee voormalige internetondernemers die de teloorgang van hun eigen industrie proberen te verklaren.
De film haalt nogal wat interessante weetjes boven tafel. In de jaren veertig kostte het twintig miljard dollar om de atoombom te ontwikkelen. De rekening voor de eerste man op de maan in de zestiger jaren bedroeg eveneens twintig miljard dollar. Alleen al in 1999 joegen de dotcom-starters er samen ook twintig miljard doorheen. Dat is nog eens een gigantische sprong voor de mensheid.
Of wat denkt u van het verhaal van een voormalige werknemer van online winkel Boo.com, die vertelt dat het dertigduizend dollar uitgaf aan een beroemde kapper om het haar van Miss Boo, de elektronische online gids op de website van Boo.com, te stylen? Vindt u het dan nog gek dat we niet zoveel meer horen van de meeste dotcom’s?
Gelukkig geven de makers van de film eerlijk toe dat ook zij geloofden dat de economische regels die gelden in de echte wereld niet van toepassing waren op internetbedrijven. Inmiddels staan zij weer met beide benen op de grond, net zoals veel van de voormalige werknemers van de internetbedrijven.