De wereldwijde verkoop van routers, de apparatuur die de ruggengraat van het internet vormt, is over 2001 met 4 procent gedaald.
Dit blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Infonetics. Volgens de onderzoekers is de terugval te wijten aan de economische vertraging, de teruggevallen vraag van telecomconcerns en de verzadigde markt voor lange afstand netwerken. Infonetics gaat ervan uit dat de vraag naar routers over dit jaar nog verder zal terugvallen, onder meer omdat verschillende telecomcarriers, zoals Qwest, al hebben aangegeven te snijden in hun bestedingen aan netwerkapparatuur.
Dat betekent slecht nieuws voor bedrijven als Cisco en Juniper die over de periode 1999 en 2000 volop meedeinden op de golven van de explosieve groeiende vraag naar internetapparatuur. Toch is er hoop voor de beide concerns die op dit moment de dienst uitmaken op de markt voor netwerkapparatuur. De bestedingen op de zogeheten ‘edge’-markt, waar diensten zoals data-opslag worden gemanaged, zullen naar verwachting toenemen als de vraag naar breedbandtoegang toeneemt en nieuwe online applicaties op de markt verschijnen. Beide concerns investeren op dit moment volop in netwerkproducten voor deze veelbelovende markt.
Cisco is in de markt van basisrouters volgens de laatste cijfers van Infonetics nog steeds veruit marktleider met een aandeel van 72 procent. Juniper volgt op respectabele afstand met 26 procent.