Door de invoering vorig jaar van een landelijk telefoonnummer voor de politie, 0900-8844, moest het oude systeem (Open VMS) worden aangepast. Dat was nodig voor telefonisten die niet al jaren in de politieorganisatie meedraaien. Het Amerikaanse WRQ zorgde voor koppeling met een NT-systeem.
"Ze vertellen een mooi verhaal, maar zien is geloven." De werkelijkheid is wat weerbarstiger dan de verkoopfolder, weet Hans Poiesz. Het hoofd systeemontwikkeling en ondersteuning bij de politieregio Rijnmond zocht een manier om het politiemeldkamersysteem toegankelijk te maken voor anderen dan zeer geoefende politieagenten. De meldkamer verwerkt de telefonische meldingen op een Open VMS-syteem, aangeschaft in de jaren tachtig. De karaktergestuurde menu’s ogen achterhaald – "het is het toonbeeld van legacy, die ‘command line’-besturing." "Het systeem werkt echter supersnel, als je eenmaal aan het systeem gewend bent", aldus Poiesz.
Daar zit het probleem. Werken in de meldkamer noemt Poiesz een "vrij specifieke functie. Kennis van de manier van werken van de politie is er belangrijker dan kennis van het systeem." Het trainen van gebruikers van het meldkamersysteem duurt lang en eenmaal ingewerkt, zijn de medewerkers niet snel te vervangen.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 8 februari 2002.