De invoering vorig jaar van een landelijk telefoonnummer voor de politie, 0900-8844, schiep de noodzaak om het oude systeem (Open VMS) te ontsluiten voor telefonisten die niet al jaren in de politieorganisatie meedraaien. Het Amerikaanse WRQ zorgde voor koppeling met een NT-systeem.
Ze vertellen een mooi verhaal, maar zien is geloven." De werkelijkheid is wat weerbarstiger dan de verkoopfolder, weet Hans Poiesz. Het hoofd systeemontwikkeling en ondersteuning bij de politieregio Rijnmond zocht een manier om het politiemeldkamersysteem toegankelijk te maken voor anderen dan zeer geoefende politieagenten. De meldkamer verwerkt de telefonische meldingen op een Open VMS-syteem, aangeschaft in de jaren tachtig. De karaktergestuurde menu’s ogen achterhaald – "het is het toonbeeld van legacy, die ‘command line’-besturing." "Het systeem werkt echter supersnel, als je eenmaal aan het systeem gewend bent", aldus Poiesz.
Daar zit het probleem. Werken in de meldkamer noemt Poiesz een "vrij specifieke functie. Kennis van de manier van werken van de politie is er belangrijker dan kennis van het systeem." Het trainen van gebruikers van het meldkamersysteem duurt lang en eenmaal ingewerkt, zijn de medewerkers niet snel te vervangen.
Getrainde burgers
Telefonisten die nog maar kort in dienst zijn hebben wel kennis van de politie, maar hun ervaring gaat niet zo diep. Poiesz: "Een politieagent die een misdaad tot klaarheid wil brengen is bezig met een hele andere vorm van dienstverlening dan een telefonist die een vraag beantwoordt over de vreemdelingendienst."
Krijgen de telefonisten op het 0900-nummer een telefoontje dat eigenlijk bij het alarmnummer 112 binnen had moeten komen, dan moeten de "getrainde burgers" de meldingen kunnen invoeren in het Open VMS-systeem, in plaats van kostbare tijd te verliezen door het telefoongesprek door te verbinden met de 112-centrale. "We roepen wel hard dat iedere seconde telt, maar dat moeten we ook waar maken." Nadat de melding is verwerkt door het Digital (nu Compaq) systeem, dan worden via de mobilofoon de patrouillerende agenten gewaarschuwd.
De telefonisten werken op een Windows NT systeem. De informatie die het meldkamersysteem als invoer verlangt, is volgens Poiesz niet eenvoudig te vangen in een menu waar een muis het belangrijkste instrument is. Een melding van een inbraak leidt tot andere vragen dan bijvoorbeeld het melden van een aanrijding. Is de plaats van een misdrijf niet voldoende precies doorgegeven, dan komt het systeem terug met aanvullende vragen. Daarnaast: "Blind typen kun je leren, maar blind muizen gaat niet." De Compaqs vervangen door een moderner systeem wil de politie niet. "Het oude systeem is heel robuust."
Moderne toegang
Voor de koppeling tussen Open VMS en het NT-systeem wendde de politie Rijnmond zich afgelopen zomer tot het Amerikaanse WRQ. Voor product manager Ron Greevink illustreert de opdracht dat bedrijven en instellingen nog niet af willen van hun oude hard- en software. "Anderhalf jaar terug was het mode alles over te zetten in een erp- of crm-systeem. Het onzekere economische klimaat maakt echter dat bedrijven langer vasthouden aan de bestaande systemen." Daarmee is WRQ spekkoper; het bedrijf legt zich erop toe oude systemen te voorzien van een modernere toegang.
Het volgen van twee meldingen – ongeval met dodelijke afloop en inbraak – volstond als test voor het ontsluiten van het Open VMS systeem. "Open VMS is nogal complex", vindt Greevink. De gegevens op de terminals wordt per karakter opgebouwd, waardoor delen van het scherm van inhoud kunnen wisselen. Bij een gebrek aan broncode is dit veel minder makkelijk te grijpen dan een terminal die steeds een heel nieuw scherm aan gegevens aanbiedt. Legacy-systemen zijn ook niet volgens een schema opgebouwd. "De opbouw is vaak spaghetti", zegt Greevink. "Het is wellicht ooit netjes opgebouwd, maar door het toevoegen van andere functies, updates en bijvoorbeeld de millenniumaanpassingen is de enige mogelijkheid om het systeem te volgen een interface te bouwen voor het scherm dat wordt aangeboden. De benodigde gegevens halen we dan van het scherm."
In een week tijd waren de twee gekozen proefmeldingen in hun nieuwe schil gevat. Tussen juli en eind oktober werden hier de overige 118 meldingen hieraan toegevoegd. "Dat is snel, zeker wanneer je het vergelijkt met het vervangen van zo’n systeem." De nieuwe interface die WRQ aanlevert, kan het oude systeem niet vervangen, maar wel ontlasten, aldus Grievink.