De parkshuttle in het bedrijvenpark Rivium krijgt definitief groen licht.
In februari 1999 startten de Stadsregio Rotterdam, de gemeente Capelle aan den IJssel en vervoersbedrijf Connexxion een proefproject. Drie onbemande minibusjes vervoerden dagelijks zo’n zeshonderd passagiers over een afgesloten traject van 1300 meter tussen bus- en metrohalte Kralingse Zoom en halte Rivium. Technologiebedrijf Frog Navigation Systems leverde de parkshuttles en de navigatie- en besturingssystemen, draaiend in een Linux-omgeving.
Na de evaluatie eind vorig jaar besloten de participanten door te gaan met het project, zij het met enkele aanpassingen. Stadsregio Rotterdam investeert 4,13 miljoen euro in de infrastructuur, waarbij het traject wordt verlengd en de enkele baan dubbel wordt uitgevoerd. Bovendien verstrekt het jaarlijks 270 duizend euro aan Connexxion om het exploitatietekort aan te vullen. De gemeente Capelle stelt grond beschikbaar. De gemeente Rotterdam komt met ruim 5,5 ton over de brug. Connexxion bestelt bij het Utrechtse Frog zes nieuwe onbemande voertuigen à 205 duizend euro per stuk die in plaats van tien twintig passagiers kunnen vervoeren. Het ministerie van Verkeer & Waterstaat verleent in totaal zo’n 1,5 miljoen euro ontwikkelsubsidie. De exploitatie staat gepland voor medio 2003. In de tussentijd zet Connexxion op het traject taxibusjes in.
Een ander, recent voorbeeld van een nieuwe transporttoepassing is het toegangssysteem dat automatiseerder EDS en Cubic, een Amerikaanse leverancier van vervoerssystemen, voor het Rotterdamse metrobedrijf RET hebben ontwikkeld. Het bestaat uit een serie tourniquets die de reiziger met een strippenkaart of abonnement toegang geven tot het station. Het gesloten toegangssysteem wordt ingezet op de Beneluxlijn, een metroverbinding tussen Spijkenisse en Schiedam die dit jaar in bedrijf gaat. De RET ziet het gebruik ervan als een oefening voor de invoering van een landelijke chipkaartsysteem voor het openbaar vervoer op termijn.
EDS en Cubic zijn eveneens, samen met ICL en WS Atkins (het Transys-consortium), betrokken bij de invoering van het chipkaartsysteem voor de Londense metro. Na een voorbereiding van 17 jaar en een investeringspost van één miljard dollar zal dit zogeheten Prestige-project in augustus van start gaan.
Zo’n onbemande parkshuttle klinkt wel heel modern, maar het huidige taxibusje is ongeveer 5 x zo snel. Nu is het traject concurrerend met de fiets, maar met de vorige versie van de shuttle duurde het altijd zo lang dat de meeste van mijn collega’s die met de trein in Rotterdam aankomen een andere vorm van vervoer hebben gekozen.
Een fiets op het station is populair, of een buslijn die op bijna een kilometer loopafstand stopt. Dat is allemaal beter dan na de metro eindeloos wachten op de parkshuttle. Nu met het taxibusje werkt het stukken beter. Ik moet nog zien dat het met andere zelfsturende voertuigen beter zal gaan.