HAARLEM – De introductie van de euro zorgt voor een stevige impuls voor de b2c e-commercemarkt in Europa.
Dit blijkt uit onderzoek van IDC. Europese consumenten zijn door de komst van de euro in staat om prijzen van diverse Europese online aanbieders met elkaar te vergelijken, zonder dat ze daarbij steeds moeten omrekenen. Volgens de marktonderzoekers zal de vraag van de online consumenten en de concurrentie tussen de diverse aanbieders daardoor sneller toenemen, en dat betekent goed nieuws voor de sectoren van de e-commerce die nu nog nauwelijks marktrijp zijn.
De sectoren die door de introductie van de euro nu al een zichtbare opleving laten zien, zijn de financiële producten en diensten die via het internet worden aangeboden. De leveranciers daarvan profiteren direct van de toegenomen prijstransparantie. Ook de verkoop van software via het internet vertoont volgens IDC door invoering van de Europese munt een stijgende lijn.
Volgens het marktonderzoeksbureau zullen Europese consumenten over het eerste kwartaal van 2002 ongeveer zeven miljoen euro online besteden via het internet. Over het tweede kwartaal zal dit bedrag zijn opgelopen naar negen miljoen euro.
Marten Dijkstra