Hoewel nog niet duidelijk is hoe de elektronische overheid er precies gaat uitzien, wijzen enkele ontwikkelingen op spanning met de privacywetgeving.
Met name bij pro-actieve dienstverlening en geïntegreerde dienstverlening via het veelbesproken ‘ene loket’ laten zich kritische kanttekeningen plaatsen, schrijft het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in de notitie ‘Elektronische overheid en privacy’.
Bij pro-actieve dienstverlening maakt de overheid burgers erop attent dat ze voor een bepaalde voorziening in aanmerking komen, of gaat nog een stap verder door die voorziening spontaan, zonder dat daarvoor dus een aanvraag moet worden ingediend, te leveren.
Dat kan door gegevens uit verschillende registraties te matchen. "Het belang van de burger bij de bescherming van de persoonlijke levenssfeer is dan ondergeschikt gemaakt aan de drang naar pro-actieve dienstverlening van de overheid", aldus het CBP. Volgens de privacywaakhond staat pro-actieve dienstverlening voorts op gespannen voet met de visie, ook door beleidsmakers beleden, dat mondige burgers zelf wel voor hun belang kunnen opkomen.
Buiten pro-actieve dienstverlening heeft het CBP ‘één loket’ en de uitwisseling van gegevens tussen de organisaties daarachter tegen het licht gehouden. De burger zal denken dat de verwerking van persoonsgegevens bij het loket plaatsvindt en ook dat beslissingen die hem aangaan, daar worden genomen. Hij is zich niet bewust van het verschil tussen front- en backoffice. Daarmee is de transparantie van het overheidshandelen in het geding.