Over het afgelopen jaar werd voor 39,7 miljard dollar op tafel gelegd voor fusies en overnames van internetbedrijven. Dat is ruim de helft minder dan de 90 miljard dollar die in 2000 aan de acquisitie van webbedrijven werd besteed.
Dit blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Webservers, dat jaarlijks het aantal fusies en overnames binnen de websector registreert. De afkalvende cijfers lopen in de pas met de malaise in de dotcomsector: na het topjaar 2000 is de appetijt voor de acquisitie van websites, asp’s en elektronische marktplaatsen aanzienlijk afgenomen. En door het uiteenspatten van de dotcom-zeepbel, betalen potentiële overnemers nu nog slechts een fractie voor de acquisities waarvoor ze begin 2000 nog diep in de buidel moesten tasten.
In totaal werden het afgelopen jaar 1289 internetbedrijven overgenomen. Meer dan 80 procent van de totale overnamesom in 2001 ging naar bedrijven die infrastructuur voor het internet leveren. Tegelijkertijd daalde de interesse voor e-commerce- en contentbedrijven naar een dieptepunt. De bedrijven die vooral actief waren in het acquisitiecircuit, en die volop konden profiteren van de lagere overnamewaarden, waren onder andere IBM, Siebel, Sap, PeopleSoft en Microsoft.