Het Amerikaanse media-concern AOL Time Warner moet volgens sommige analisten zijn rooskleurige verwachtingen voor dit jaar naar beneden bij te stellen.
Vandaag komt de mediagigant met zijn verwachtingen voor 2002. Deze leken vooralsnog optimistisch gestemd, maar het ziet er in toenemende mate naar uit dat AOL Time Warner moet inbinden. Het concern kampt onder meer met de aanhoudend slappe (online) advertentiemarkt en een terugvallende groei in het aantal Amerikaanse abonnees.
Daarnaast moet AOL Time Warner flink toeleggen op de aankoop van het belang van het Duitse uitgeversconcern Bertelsmann in AOL Europa. Naar verwachting moet AOL Time Warner voor deze deal acht miljard dollar op tafel leggen (een afspraak die op het hoogtepunt van de internethype was vastgelegd), maar is het belang op dit moment slechts één tot twee miljard dollar waard.
Voor 2002 ging AOL Time Warner aanvankelijk nog uit van de groei van het Ebidta-resultaat (de winst voor afschrijvingen en rente; het concern geeft geen voorspellingen over de nettowinst) van rond de 15 tot 20 procent. Maar sommige analisten gaan er nu vanuit dat dit cijfer ergens rond de 8 procent zal uitkomen.