De overheid moet zorgen voor een eerlijke concurrentiepositie. Zowel starters als Versatel en Babyxl, als buitenlandse nieuwkomers ondervinden veel tegenwind van KPN. Deze moet die als eigenaar van het vaste telefonienetwerk de lijnen leveren waarover de nieuwkomers hun diensten kunnen aanbieden. Het weghalen van het vaste netwerk bij KPN is de overweging waard.
De diverse oproepen aan de regering om meer geld en energie te steken in de aanleg van glasvezelnetwerken in Nederland overschaduwen het feit dat er al honderden miljoenen guldens geïnvesteerd zijn in dit soort breedbandnetwerken, aldus Josée van den Berg, ‘manager business development’ bij Versatel. "Er ligt al een heel backbone netwerk van ons van Alkmaar tot Maastricht en van Rotterdam tot Groningen om dsl aan te kunnen bieden."
Traineren
De investeringen in breedband zijn wel gedaan, maar het is erg moeilijk om deze uit te nutten, aldus Van den Berg. Volgens haar zijn de tarieven voor toegang tot de nummercentrales van KPN zo hoog dat het in veel gebieden niet haalbaar is om dsl aan te bieden. Het grootste probleem is het leveren van de telefoonlijn. Met het leveringsproces van deze lijnen is veel mis. Het duurt lang voordat een lijn geleverd is. "Ik krijg begin december via een e-mail te horen dat het overzetten van meervoudige nummers tot begin januari niet mogelijk is." Volgens Van den Berg is dit illustratief voor de dienstverlening van KPN. Het telecombedrijf heeft op dit moment honderdduizend dsl-aansluitingen geleverd. Andere partijen hebben gezamenlijk rond de vijftienduizend dsl-verbindingen uitstaan.
Versatel is niet de enige die protesteert over een slechte behandeling Ook Babyxl heeft een aantal zaken bij de Opta aanhangig gemaakt. Het heeft geprotesteerd tegen de stelling van KPN dat voor het leveren van dsl een aparte, extra telefoonlijn nodig was. Dat is nu niet meer nodig. Ook krijgt KPN de verplichting opgelegd dat alternatieve aanbieders hun klanten binnen acht dagen kunnen aansluiten. Iedere dag vertraging kost KPN ruim 26 gulden per lijn.
Toekomst
Van den Berg vindt het conceptueel een goed idee om het vaste telefonienetwerk uit handen van KPN te halen. Ze trekt de vergelijking met umts. Verschillende telecompartijen hebben al te kennen gegeven dit nieuwe mobiele telefonienetwerk gezamenlijk aan te leggen om er vervolgens diensten op te gaan leveren. Hetzelfde zou kunnen gebeuren met het vaste netwerk, waarbij KPN net als de andere aanbieders alleen een dienstverlener wordt en geen netwerkeigenaar meer is. Van den Berg schat dat dit nog vijf jaar loopt. Het kost tijd om het netwerk juridisch en technisch af te splitsen, maar vrije concurrentie is gebaat bij ontvlechting.
Willem Ybema, ‘director wholesale’ bij de Amerikaanse carrier Worldcom, vindt het belangrijker dat gewerkt wordt aan het vrije marktmechanisme. In zijn ogen is het voldoende dat Opta toeziet op het onafhankelijk aanbieden van diensten, al duurt de besluitvorming in zijn ogen af en toe wat lang. Via Opta heeft Worldcom afgedwongen dat het zijn klanten internettoegang via de telefoonlijn tegen een vast tarief per maand aan kan bieden. Door een apart 06760-nummer te gebruiken voor internetverkeer kunnen aanbieders van die dienst in staat om capaciteit voor deze vorm van dataverkeer in bulk in te kopen en het goedkoper aan te bieden dan normaal telefoonverkeer.
Volgens Ybema is het nu nog niet de tijd om Nederland op grote schaal te verglazen. Er zijn zakelijke toepassingen die de hoge kosten van zo’n netwerk wel rechtvaardigen. Voor de consumentenmarkt en kleinzakelijke markt ligt dit heel anders. Met een nieuw modem is het bestaande kopernetwerk nog een tijd uit te nutten in de ogen van Ybema. Over vijf tot tien jaar, als applicaties steeds meer bandbreedte opslokken, is grootschalige uitrol van glasvezel in Nederland beter te rechtvaardigen.